Ceny potravin v Česku jsou dlouhodobě nahlíženy optikou jejich úrovní v akcích. Není proto divu, že i meziročně výrazně zdražené máslo je komunikováno tímto způsobem. A sice že kilogram másla koupíme za průměrnou akční cenu 208 korun, což je o 43 procent více než v minulém roce. Lidé sledují letáky se slevami nejen u řetězců v tuzemsku, ale dívají se pochopitelně i na akční slevy u našich sousedů. Jeden ze čtenářů nás upozornil na akční ceny v Německu u řetězce Aldi, a to konkrétně u čokolády Milka, třistagramového balení, která se kousek za našimi hranicemi prodává za 2,22 eura. Po přepočtu se dá mluvit o ceně zhruba 56 korun. Řetězce v Česku nabízejí takovou čokoládu minimálně za 70 korun.
Spotřebitelé si v českých obchodech připlatí minimálně 25 procent oproti tomu, co by vydali za čokoládu Milka stejné hmotnosti v německém Aldi. „Proč tomu tak je, ale není otázka pro spotřebitelskou organizaci, jako je ta naše, ale spíše pro obchodníky a koncerny vyrábějící toto zboží, a tedy i firmu Mondelez jako v tomto případě,“ reaguje pro ParlamentníListy.cz Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů.
Luxusní versus běžná čokoláda. A také různě vysoká DPH
Ani bývalý předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka nechce spekulovat o příčinách toho, proč chudší Češi mají za stejné potraviny platit víc než bohatší Němci. „Je velmi zkreslující porovnávat konečné maloobchodní ceny. Je potřeba se zeptat dovozců – a že jich je hodně –, jakou oni používají marži. Jinak je srovnání velmi nepřesné a nic nevypovídající,“ upozorňuje pro ParlamentníListy.cz Zdeněk Juračka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník