Akční plán EU! Abyste věděli, kterým informacím věřit. Bude se prý školit

02.04.2019 12:21 | Zprávy

Pod heslem mediální gramotnost se skrývá snaha říkat občanům zemí Evropské unie, co si mají myslet. Toto odvážné tvrzení pochází z think-tanku Gatestone Institute od Judith Bergmanové. Ta si všímá vyjádření Evropské komise o fake news a dezinformacích, spolu s neustálým ujišťováním, jak jsou nutné mediální gramotnost a kritické myšlení. A dokládá to na příkladu Francie.

Akční plán EU! Abyste věděli, kterým informacím věřit. Bude se prý školit
Foto: pixabay.com
Popisek: GDPR, ilustrační foto

Tvrzení pochází z logické konstrukce vyjádření Evropské komise. Všímá si těchto prohlášení Evropské komise u příležitosti prvního Evropského týdne mediální gramotnosti:

„Díky rychlému rozvoji digitálních technologií a jejich rostoucímu využití v podnikání, vzdělávání a kultuře je důležité zajistit, aby každý mohl porozumět digitálním médiím a zapojit se do nich.“
„Mediální gramotnost je nezbytná pro hospodářský růst a vytváření pracovních míst. Digitální technologie jsou klíčovou hnací silou konkurenceschopnosti a inovací v sektorech médií, informací a komunikačních technologií.“

Až potud se jedná o celkem přijatelná tvrzení, i když psaná v jazyce politických prohlášení. U dalších slov je však prý už potřeba zpozornět:

„Vysoká úroveň mediální gramotnosti je klíčovým faktorem, který občanům umožňuje v digitálním věku činit informovaná rozhodnutí. Mediální gramotnost je předpokladem živé a moderní demokracie.“

A hlavně: „Mediální gramotnost je také nástrojem, který posiluje postavení občanů, zvyšuje jejich povědomí a pomáhá čelit účinkům dezinformačních kampaní a falešných zpráv (fake news) šířících se prostřednictvím digitálních médií.“

Autorka říká, že člověk nemusí celý záměr studovat příliš do hloubky, aby si uvědomil, že přinejmenším některé aspekty politiky Evropské komise v oblasti mediální gramotnosti jsou spíše než o zvyšování povědomí občanů o tom, jak je nekompromisně vést k tomu, co si mají myslet. Klíčová jsou pro to prohlášení o tom, jak důležité je pro mediální gramotnost „kritické myšlení“. Článek dále zmiňuje vyjádření Evropské komise o tom, jak je pro Evropu velkou výzvou to, že občané jsou vystavení velké škále dezinformací, včetně zavádějících nebo přímo nepravdivých informací a její „akční plán na posílení boje proti dezinformacím“, do kterého se zapojili internetoví giganti jako Facebook, Google, Microsoft a Twitter.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Benešík (KDU-ČSL): Slováci jsou na tom v zastoupení lidí v mezinárodní politice lépe než my

Můžete mi vysvětlit, jak je to možné? To jste jako politici tak neschopní protlačit na vysoká místa politiky, kteří by hájili zájmy Česka? Ono to dost vysvětluje, proč podle mě na mezinárodní scéně zájmy nás Čechů vlastně nikdo pořádně nehájí, a proč se stáváme stále více bezvýznamnou zemí.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zmocněnkyně Šimáčková odpůrcům Istanbulské úmluvy: ZLO. Zastrašit se nenechám

23:28 Zmocněnkyně Šimáčková odpůrcům Istanbulské úmluvy: ZLO. Zastrašit se nenechám

Zastrašit se nenechám, vzkazuje vládní zmocněnkyně Klára Šimáčková Laurenčíková Alianci pro rodinu (…