„Je to samozřejmě tisíckrát vyvrácená lež, respektive propaganda, ovšem propaganda vyznačující se neuvěřitelnou životností,“ píše Konvička hned v úvodu s tím, že si obhájci islámu jednoduše nechtějí připustit vážnost konfliktu, v němž jsme se ne vlastní vinou ocitli. „Snaží se na té mohamedánské šílenosti najít aspoň něco dobrého,“ dodal s tím, že naposledy na tento argument narazil v diskusi s rektorem olomoucké univerzity nad jeho neschopností poučit se z historie minulých islámských expanzí.
„Když se islámské hordy po Mohamedově smrti vyřítily z Arábie, dobyly během krátké doby několika desetiletí obrovské území mezi Španělskem, respektive Marokem, a severozápadní Indií,“ hledí Konvička do historie s tím, že do jejich rukou padla většina anticko-křesťanské středomořské civilizace, celá oblast civilizace perské, tehdy nejrozvinutější část civilizace indické, ale i oblast pod kulturním vlivem čínské civilizace. „Obrovský územní zábor znamenal spoustu plenění a kořisti, ovšem jen pro vítězné dobyvatele,“ podotýká dále českobudějovický docent s tím, že sice arabština určitě pomohla výměně myšlenek a rozvoji technologií, ale rozhodně to nebylo zásluhou islámu.
Jak Konvička připomíná, na podmaněném území nutně žila i spousta chytrých lidí, kteří na situaci reagovali různě ať už tím, že se snažili zachránit to, co se dalo, nebo konvertováním k novému náboženství, byť jen na oko. „Pro národ pamatující komunistický režim by takové reakce neměly být ničím překvapivým, všichni přece pamatujeme na knihy, fotografie či šperky uchovávané v domovech třídních nepřátel režimu,“ připomíná Konvička, že i v naší nedávné historii víme, o čem mluví.
O záchraně Aristotelovy filozofie nemůže být řeč
Konvička ale nezůstává jen u toho a dívá se na evropský raný středověk, který byl podle něho přímým důsledkem islámské expanze, a připomíná, že co se týče rozvoje vědy díky islámské kultuře, není to až takové, protože je v Koránu spousta překážek efektivně znemožňujících svobodné vědecké bádání.
Celý text Martina Konvičky si můžete přečíst ZDE.
„Je až fantastické, kolik adorovaných islámských učenců zlatého věku na Aristotelovi staví, respektive jej komentuje,“ diví se známý docent, podle něhož to svědčí o neoriginalitě, a připomíná, že Aristotela uznávali i na křesťanském západě, takže o nějaké jeho záchraně nemůže být řeči. „Spíše byl, díky neustálým snahám islámských učenců vyrovnat islámskou dogmatiku s řeckým racionalistou, západu neustále připomínán,“ má zakladatel hnutí Islám v ČR nechceme jasno, kde je pravda ohledně zachování Aristotelovy moudrosti.
„Kromě toho to však byli islámci, kdo vykradli a vyplenili učená centra od Maghrebu po Indii, to oni zničili knihovny v Alexandrii, Damašku či indické Nalandě. Že něco z toho lupu občas překupníci prodali zvídavým zápaďanům, lze těžko pokládat za zachraňování,“ dodal a připomněl, že i Islámský stát dnes údajně prodává movité památky z vypleněných muzeí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jzd