Během návštěvy v Itálii napadla komentátora Michala Musila otázka, nakolik je podnikatel, miliardář a nastupující politik Andrej Babiš srovnatelný s italským oligarchou Silviem Berlusconim, jehož kariéra zdá se být naopak definitivně u konce.
Jak komentátor připomíná, přirovnání miliardáře a šéfa druhé nejsilnější české politické strany Andreje Babiše k tomuto legendárnímu politikovi irituje. Sám se naopak přirovnává k odcházejícímu starostovi New Yorku Michaelu Bloombergovi. A Musil uznává, že Babiš má pravdu v tom, že není stoprocentní kopie Berlusconiho, rozhodně prý ale není ani náhodou Michaelem Bloombergem.
V čem se tedy Babiš podobá italskému Berlusconimu a v čem se naopak nepodobá americkému Bloombergovi, shrnuje novinář v několika bodech.
Politické vakuum
Prvním rozdílem je - jak Musil píše - vakuum. Bloomberg se totiž na rozdíl od Berlusconiho a Babiše pohyboval v rámci tradičního systému stávajících politických stran v USA a nezastával funkci v nejvyšším patře tamní politiky.
"Naopak Babiš se zde podobá Berlusconimu. Oba vydupali ze země své vlastní formace. ANO i Forza Italia spustily masivní a financemi obou magnátů podpořené kampaně a vyplnily vakuum, které se v obou zemích otevřelo, když část tradičních stran postihly zlé korupční skandály," píše Musil.
Podnikání
Druhým rozdílem je podle komentátora to, že Babišův údajný vzor Michael Bloomberg nikdy nečelil pochybnostem ohledně začátků podnikání. Naproti tomu už před jedenácti lety zkoumaly bezpečnostní složky jistou s Babišem spojenou složitou transakci kolem propletence firem. Musil připomíná, že v případu vystupovala i vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová.
Také pokud jde o Berlusconiho, není prý zcela jasné, kde se ve složitém systému holdingů vzaly peníze pro založení první mediální skupiny. Ovšem v případě Babiše neskončila nikdy žádná policejní zkoumání u soudu, takže je na ně třeba pohlížet s rezervou, podotýká komentátor.
Povaha aktivit
Jako třetí rozdíl uvádí Musil povahu aktivit, která je u Bloomberga jiná než u Babiše a Berlusconiho. Zatímco agentura Bloomberg má vliv ve specifické oblasti specializovaného ekonomického zpravodajství, Andrej Babiš má firmy v mnoha oborech a nakupuje a buduje různé typy médií. A tak se podle komentátora Babišovy aktivity napříč různými médii spíše podobají Berlusconiho rozptylu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: adr