Demonstrace ve stovkách měst a obcí proti počínání premiéra Andreje Babiše (ANO) stále stoupají. „Je to napínavé určitě,“ odpověděl na otázku, jak současnou situaci vnímá. Pokračoval, že nikdy stejně jako v historii nevíme, jak to dopadne. Je to podle něho současně i veselé. Podle něj Česká republika řeší svoji přítomnost, byť by se měla soustředit na budoucnost, respektive evropskou budoucnost. Vzniká tak podle něho prostor pro politickou satiru. „A to je dobře,“ pronesl. Otázkou je, kam to podle něho celé dospěje. „Já nejsem prognostik,“ oponoval s tím, že možné jsou dva scénáře. Buď se Andrej Babiš vzdá postu předsedy vlády a jmenuje svého nástupce, anebo to všechno skončí dovolenou, létem, prázdninami. „V září, si myslím, že by bylo obtížné tento étos, sílu demonstrací znovu nahodit,“ myslí si. Podle něj přes léto často řada věcí vyprchá.
Další plánovaná demonstrace v Praze se podle organizátorů bude konat v neděli 23. června v 16:30 na Letné. Tato demonstrace by neměla být poslední a měla by přinést něco jiného než ostatní demonstrace, myslí si. „Dokud jsou lidé ochotni vyjít do ulic a dokud nenastoupí tvrdá represe, tak ten stát ještě funguje,“ zhodnotil.
„Obávám se, že řada politiků, i těch nejvrcholnějších, se prostě neumí chovat.“ Samozřejmě ten politický boj může být tvrdý, může mít různé názory, já bych velmi rád respektoval jak prezidenta republiky, tak svého premiéra, i kdyby to byli lidé z jiných politických stran, než jaké já ctím nebo vyznávám, velmi rád bych je respektoval, ale já myslím, že k těmto vysokým ústavním funkcím patří především důstojné chování, a já to důstojné chování u našich nejvyšších představitelů, když ne postrádám, tak alespoň občas nevidím,“ zhodnotil současnou politickou scénu.
Celý záznam zde.
Badatel je veřejnosti znám jako expert na totality 20. století, takový „osvěžovač paměti“. Komunismus oproti nacismu podle něho prorostl do české společnosti, téměř do každé rodiny. Rozlišuje pak tři skupiny lidí. Jednou skupinou jsou ti, kteří upozorňují na problémy, tedy především historici, pak je skupina lidí, kteří problémy relativizují, a největší skupinu to prostě nezajímá. „Poznání naší minulosti, toho 20. století, a to přiznání si, že jsme ne vždy my byli ti hrdinové, byť jsme samozřejmě i ti hrdinové byli, tak je strašně důležité pro pochopení současnosti,“ uvedl, a apeloval tak na dlouhodobou výuku moderních dějin ve školách.
Nejhorší komunistické lágry byly podle něho horší než nacistické koncentrační tábory. „Řada pamětníků, kteří prošli oběma typy zařízení, tvrdí, že to bylo horší v těch jáchymovských lágrech, ale především z toho důvodu, že ti dozorci byli Češi, dozorci by čistě teoreticky mohli být někdo, s kým člověk mohl týden předtím sedět v hospodě u piva. To je asi příšerný pocit,“ vysvětlil Padevět, v čem je to horší. Technicky pak podle něho oba tábory jsou srovnatelné.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: sla