Andreji Babišovi nezajistily úspěch koblihy, které před minulými volbami rozdával všude, kde mohl. To je jen myšlenková zkratka, ke které se podle Petra Hampla uchylují politické elity, aby se utvrdily v pocitu vlastní důležitosti. Sociolog je přesvědčen, že Babišův úspěch má kořeny jinde – v mnohokrát probíraném třicetikorunovém poplatku u lékaře.
„Ten příběh začal už v roce 2008, kdy česká vláda zavedla třicetikorunový regulační poplatek za ošetření u lékaře. Opatření rozumné, nicméně nikdo se jej nenamáhal lidem pořádně vysvětlit. Velcí mužové rozhodují a plebs má přece být zticha. Kdo nedokáže pochopit naši genialitu, ať se neplete do našeho vládnutí. Jenže při pohledu zezdola to působilo trochu jinak. Tiskem probíhala jedna zpráva o velké rozkrádačce za druhou, politická třída předváděla okázalé bohatství, normálním obyvatelům se dařilo mizerně… A za téhle situace vláda zavedla daň z nemoci. Těžko si představit horší projev arogance vládnoucí vrstvy,“ píše Hampl.
Podle sociologa za tuto daň lidé nic nedostali, pokud tedy nepočítáme více peněz pro zdravotnictví. Doktoři nebyli milejší, čekací lhůty u lékařů se nezkrátily. A lidé se naštvali.
Této naštvanosti dokázal mistrně využít právě Babiš, který přišel mezi lidi a řekl: já jsem jiný než ti tradiční politici, já budu stát řídit efektivně jako firmu. A občané podle Hampla stáli o někoho, kdo těm „tradičním politikům“ obrazně řečeno „napráská“. Pověstná kobliha už podle Hampla byla jen třešničkou na dortu, která měla voličům ukázat, že Babiš je tak trochu jako oni, lidový miliardář, který peče koblihy. A co je na tom špatného, koblihy přece chutnají kdekomu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp