Státem vlastněné České dráhy se chystaly vydat dluhopisy v hodnotě 300 milionů eur (přes 7,5 miliardy korun) a výnos z nich využít na nákup nových vlaků. „Do doby, než se detailněji seznámím s možnostmi financování drah, jsem požádal o jejich pozastavení. Lze se totiž domnívat, že státní obligace by byly levnější než samotné dluhopisy drah," rozhodl hned první den v úřadu nový ministr dopravy Vít Bárta.
Podle šéfa resortu sice může dopravce pokračovat v přípravě dluhopisů, nesmí ovšem dělat „nezvratné kroky". Vydání dluhopisů už schválila letos v květnu dozorčí rada drah a také jejich řídicí výbor. Proti vydání dluhopisů se už dříve postavilo ministerstvo financí. To však nemůže tento proces nijak ovlivnit. „Potřebujeme čas pro toto zásadní koncepční rozhodnutí," vysvětlil pro MF DNES důvod svého počínání Bárta.
Akce proti vydání dluhopisů může souviset s odvoláním Bazaly
Ve vedení Českých drah krok ministra zatím žádné obavy nevyvolal. O emisi se totiž neuvažovaly v horizontu příštích týdnů. „Pozastavení dluhopisů nám nečiní v současnosti žádné problémy, protože jsme plánovali jejich vydání až koncem roku," objasňuje šéf drah Petr Žaluda, proč toto Bártovo rozhodnutí dopravce netrápí.
Skutečnost, že k takovému kroku Bárta přistoupil hned první den ve funkci, vyvolává spekulace, že k němu byl instruován. Podle některých zdrojů z drah může být zkomplikování vydání obligací mstou za odvolání šéfa ČD Cargo Josefa Bazaly, který se netají dobrými vztahy s ministrem financí Miroslavem Kalouskem.
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jih