Cena nafty a benzínu sice už neatakuje hranici 50 korun za litr, jak tomu bylo na jaře minulého roku, ale důvod k jásotu tuzemští spotřebitelé z vývoje, který odborníci předpokládají, mít zřejmě nebudou.
„Benzín i nafta v posledních dnech na našich čerpacích stanicích výrazně zdražily a dlouhodobější výhled nehovoří příliš pozitivně,“ myslí si Petr Lajsek ze společnosti Purple Trading, která se zabývá obchodováním s cennými papíry.
„Průměrná cena benzínu vzrostla za posledních 7 dnů o 45 haléřů na 38,07 Kč za litr. Benzín je tak nejdražší od konce minulého roku. Doslova skokovým zdražením prošla cena nafty. Za posledních 7 dnů litr v průměru zdražil o 1,21 Kč na 33,95 Kč a je tak nejdražší od konce března. Skokové zdražení nastalo na přelomu měsíce, kdy došlo k opětovnému zvýšení spotřební daně u nafty na původní hodnotu,“ napsal Lajsek na serveru Kurzy.cz.
Podle něj nebude ale ani další vývoj cen nafty a benzínu pro českého spotřebitele pozitivní, protože již více než měsíc neustále roste cena ropy a oslabuje česká koruna vůči euru.
Lajskova slova potvrzuje i analytik společnosti XTB Jiří Tyleček, podle kterého sice existují obchodníci, kteří zdražení nafty využili i ke zdražení benzínu, ale celkově je vzhledem k situaci na trhu nárůst cen pohonných hmot opodstatněný.
„Ceny benzinu i dieselu na burze v Rotterdamu v posledních týdnech výrazně rostou. Jen během července zdražil diesel o takřka 27 procent a benzin o 17 procent. K podobně vysokému nárůstu ceny došlo naposledy na přelomu roku. Zvýšení spotřební daně na naftu jistě část obchodníků využila k nárůstu marží, nicméně situace na trzích v současnosti opodstatňuje vysoký růst cen na čerpacích stanicích i bez vlivu daně,“ řekl Tyleček serveru Novinky.cz.
A z čeho se ceny pohonných hmot skládají? Asi každému je jasné, že jde o součet ceny samotné suroviny a daní, které je ze zákona nutno zaplatit z jejího prodeje. Podrobněji se tím zabývala analytička Renata Wright, která pro server Kurzy.cz vytvořila přehlednou „kalkulačku“. Když si do ní zadáme ceny, které zhruba odpovídají těm na stojanech benzínových pump, zjistíme, z čeho se ty ceny doopravdy skládají.
Pro jednoduchost jsme v námi vytvořené tabulce počítali cenu benzínu 38 Kč a nafty 35 Kč za litr.
Co se tedy týká benzínu, jeho cena bez daní je jen 18,57 Kč/litr. Daně tedy dělají 19,43 Kč/litr, což je více než polovina výsledné ceny, přesněji řečeno 51,13 %. Při obdobném výpočtu se u nafty dostáváme na cenu bez daní 18,98 Kč/litr a podíl daní dělá v tomto případě 45,77 %, což je něco málo přes 16 korun.
Pokud by vás zajímalo, jaký podíl mají jednotlivé daně na výsledné ceně, tak vězte, že DPH dělá u benzínu 6,59 korun a spotřební daň vychází na 12,84 korun na jeden litr. U nafty je poměr poněkud jiný, tam totiž je DPH ve výši 6,07 korun a spotřební daň 9,95 korun na jeden litr.
To ale samozřejmě není vše, co se na konečné ceně, za kterou nakupujete u benzínek, podepisuje. Je nutné vzít v potaz i marže čerpacích stanic, ale také připočíst i marže rafinérií. V našem případě dělají marže čerpacích stanic u benzínu 2,66 korun a u nafty 2,45 korun na litr paliva. A marže rafinérií 0,56 korun u benzínu a 1,14 korun u nafty.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: MaA
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.