„Středověk se vůči ženám choval trochu jinak než naše současnost, ale určitě nebyl tak radikální, jak si to představujeme po osahávání v Kolíně nad Rýnem,“ zaznělo hned v úvodu. Pozdně středověké křesťanství tolerovalo i předmanželskou sexualitu. Platilo to až do 16. století. „Děvčata za to nebyla pronásledována a kamenována,“ poznamenal historik. Pokud někdo uprchlíky obviňuje z toho, že přemýšlením zůstávají ve středověku, je to vlastně urážka středověku.
Dnes se mluví o hordách nájezdníků, které znásilňují ženy, ale v Evropě od desátého století nic takového nenajdeme. Dnes je prý islámská žena omezenější v tom, co může dělat a jakého si může vybrat partnera. „V pozdním středověku mohly ženy svobodně nakládat se svým majetkem. Jejich pozice se ještě zlepšila, když ovdověly,“ prozradil. To se začalo měnit v 16. a 17. století, kdy lidem začal více mluvit do života stát. Islámské uspořádání společnosti na něj dnes působí stejně.
Středověk samotný je dnes hodnocen jako temné období, ale když se podíváte na některé hrůzy 20. století, tak se v moderní době lidé chovali mnohdy hůře než ve středověku.
„Středověká městská společnost, která byla nejdynamičtější, byla závislá na migrantech, to je dodnes stejné, pokud chce dnešní společnost růst, musí migranty přijímat,“ zaznělo z úst odborníka. Jinakost byla už od středověku hodnocena jako něco, co může společnosti prospět, může ji obohatit. „Ale samozřejmě se nepředpokládalo, že dojde k velké migrační vlně osob, s nimiž pak bude třeba pracovat. Tento problém ve středověku neexistoval.“
České země jsou extrémně xenofobní
Nodl odmítá názor, že by existovala nějaká jednotná mentalita všech muslimských mužů, stejně jako neexistuje jednotná mentalita českých mužů. Jestliže dnes Evropané poukazují na nepřijatelné chování Arabů, měli by si napřed zamést před vlastním prahem. Stačí se podívat na nedávný průzkum v Česku, podle něhož si prý žena může za znásilnění částečně sama.
A to nebyl jediný moment, v němž historik vyčinil české společnosti. „Myslím, že české země jsou extrémně xenofobní a poslední měsíce a roky to ukazují ve své nahotě,“ poznamenal. Už tolik oslavovaný Karel IV. prosadil zákony namířené proti kacířům a rozhodně nebyl proti krokům inkvizice. Neměli bychom se uzavírat jinakosti, pokud to uděláme, uškodí nám to, protože budeme hledat nepřítele, proti kterému budeme bojovat. Takto bojovali nacisté proti Židům a víme, kam to vedlo.
„Musí fungovat právní stát a je třeba rozlišovat každého jednotlivce. Může fungovat například model uplatňovaný v Rakousku, kdy jsou jednotlivé rodiny migrantů umísťovány v menších vesnicích a lidé jim pomáhají s integrací. To je ta cesta. Uzavírání se cesta není, vždy se to nakonec obrátilo proti člověku,“ uzavřel historik.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp