České letouny proráží cestu do světa. Aero bude modernizovat letouny v Angole

05.05.2023 18:01 | Reportáž

Českým leteckým společnostem se daří pronikat na světové trhy. Potvrzuje to i čerstvá zpráva z Vodochod. Tamní společnost Aero totiž v těchto dnech uzavřela smlouvu na modernizaci a generální opravu čtyř letounů L-39 vlastněných Angolou.

České letouny proráží cestu do světa. Aero bude modernizovat letouny v Angole
Foto: Archov Aero
Popisek: Letoun Aero

Českým leteckým společnostem se daří pronikat na světové trhy. Potvrzuje to i čerstvá zpráva z Vodochod. Tamní společnost Aero totiž v těchto dnech uzavřela smlouvu na modernizaci a generální opravu čtyř letounů L-39 vlastněných Angolou.

„Jedná se o první kontrahovanou modernizaci L-39C s novým americkým motorem, který se používá i v nových letounech Aero L-39NG. Kromě remotorizace bude modernizováno avionické vybavení a provedena generální oprava draků. Zahájení modernizace se očekává ve 2. polovině letošního roku,“ informovala tisková mluvčí společnosti Radka Černá s tím, že právě Angola je pro Aero Vodochody novým zákazníkem.

„Tento kontrakt považuji za další historický úspěch naší společnosti, jelikož budeme poprvé integrovat do letounů L-39 předchozí generace nový motor od společnosti Williams, který je součástí dodávek nového letounu L-39NG. Přicházíme tedy na trh s novým produktem, který se přibližuje vyvinutým standardům nového letounu L-39NG a umožní současným uživatelům letounů L-39 plynulé zavedení letounů L-39NG v blízké budoucnosti. Modernizované letouny s označením L-39CW budou v Angole využívány především pro výcvik pilotů,“ uvádí Filip Kulštrunk, výkonný vice-prezident a CCO společnosti Aero.

Podle Kulštrunka je obsahem kontraktu generální oprava draku, modernizace avionického vybavení a zejména remotorizace spočívající ve výměně původních motorů za nové FJ44-4M od výrobce Williams International, které se používají v nových letounech Aero L-39NG. „V době trvající nejistoty dodávek a podpory původního motoru AI-25TL z ukrajinské společnosti Motor-Sich představuje remotorizace kvalitní a bezrizikovou cestu pro uživatele L-39. Naše provedení zajišťuje tu nejvyšší kvalitu a spolehlivost všech dodávek a servisu, proto se Angola rozhodla spolupracovat na modernizaci s námi. Pevně věříme, že právě tento typ modernizace bude realizován i pro další zákazníky,“ doplňuje Filip Kulštrunk.

Zahájení modernizace se očekává ve 2. polovině letošního roku s předpokládaným ukončením prvních letounů v roce 2025. „Součástí kontraktu jsou i služby, které zahrnují výcvik pozemního a letového personálu, dodávky náhradních dílů, pozemního vybavení, leteckou výstroj a další. Letouny budou dopraveny v kontejnerech a jejich předání po dokončení zpět bude provedeno stejným způsobem. Uzavřením tohoto kontraktu Aero upevnilo svou pozici dodavatele řešení výcviku pilotů v subsaharské Africe a podpořilo své další obchodní aktivity v daném regionu,“ doplnila mluvčí společnosti.

Aero Vodochody vyrobilo na 2 900 letounů L-39 Albatros, z nichž stovky stále létají po celém světě. Albatrosy jsou historicky nejúspěšnějšími cvičnými proudovými letouny. Mnoho zemí je ale využívá i pro další úkoly, například průzkumné mise či ochranu hranic. Aero v minulých letech dokončilo zakázky na údržbu, opravy a modernizace letounů L-39C a L-39ZA od čtyř zahraničních zákazníků z Afriky a střední Asie, nyní probíhají generální opravy a modernizace letounů L-39 bulharských vzdušných sil. Letouny L-39 Albatros by měly být do budoucna nahrazeny novým letounem Aero L-39NG, který se díky úspěšné certifikaci těší velkému zájmu uživatelů po celém světě.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

Rodina

To, že dítě pláče, když odchází náhradní maminka, myslíte, že je problém v nějakém pořadu? Není spíš v rodičích, kteří, jak je v pořadu často vidět, se o děti dostatečně nestarají? A než řešit zákaz pořadu, nebylo by spíš na místě se zabývat tím, že dost dětí žije v rodinách, které se jim dostatečně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Železný, Hašek i Nerudová. Všichni pobouření Ficovými „třemi fackami“. Létají výhrůžky

18:15 Železný, Hašek i Nerudová. Všichni pobouření Ficovými „třemi fackami“. Létají výhrůžky

Gesto slovenského studenta, který při převzetí ocenění odmítl podat ruku prezidentovi Peteru Pellegr…