Češi a Slováci vyrábějí více aut na obyvatele než kdekoli jinde na světě. Přechod na elektromobily podle analytiků agentury Bloomberg ohrožuje celý rozsáhlý dodavatelský řetězec. Hlavním úkolem obou zemí teď už prý není průmyslový růst, ale snaha zabránit totálnímu kolapsu automobilového průmyslu.
Výrobci automobilů sice investují do přechodu na elektrická vozidla velké prostředky. Volkswagen AG začne na Slovensku po roce 2025 vyrábět plně elektrické modely SUV, zatímco Volvo staví u Košic nový závod, který bude od roku 2026 vyrábět elektromobily. Problémem je, co se stane s rozsáhlou sítí dodavatelů, kteří tvoří páteř průmyslu a udržují ekonomiku v chodu.
Podle studie GLOBSEC, think-tanku se sídlem v hlavním městě Slovenska Bratislavě, může být v nejhorším případě při přechodu na elektromobilitu zrušeno až 85 000 pracovních míst na Slovensku, což představuje 4,5 % pracovní síly.
„Pokud tuto transformaci nezvládneme, budeme mít problém se zaměstnaností,“ řekl Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. V Česku i na Slovensku se přitom vyrábí více automobilů na osobu než kdekoli jinde na světě.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Makarovič
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.