České ministerstvo dopravy se už celé roky snaží připravit výběrové řízení na nového provozovatele mýtného systému v České republice. V současnosti systém provozuje společnost Kapsch. Podle Černého se společnost v žádném případě neobává tendru na provozování tohoto systému, který by měl být rozšířen na dalších 900 kilometrů silnic 1. třídy. Podle Černého má však celá věc jeden háček.
„Nikdo nezpochybňuje potřebu vyhlásit tendr. V pořádku už ale není, že stát naprosto rezignuje na vlastní majetek a vynaloženou investici. Kvůli něčím zájmům vyhodí funkční a spolehlivý mikrovlnný mýtný systém v hodnotě 6 až 7 miliard korun. Tím totiž zřejmě skončí připravovaný tendr. Proč ministerstvo nevysoutěží provozovatele svého mýtného systému, jako to udělalo třeba Rakousko? Proč se tady konstruje obří miliardový mýtný tendr, jehož podmínky navíc nastavují tak, aby zvítězil satelit, a tedy výstavba nového mýtného systému prakticky na zelené louce? Komu to má sloužit? Daňovým poplatníkům rozhodně ne,“ říká Černý v rozhovoru pro deník Právo.
Ministru dopravy Danu Ťokovi prý hrozí, že by se mohl za nějaký čas dostat do hledáčku státních zástupců, kterým možná bude muset vysvětlit, proč vyhodil několik miliard oknem. Černému se tato situace zdá o to paradoxnější, že resort dopravy řídí hnutí ANO a šéf tohoto hnutí Andrej Babiš se ohání tím, že bude stát řídit jako firmu. Jenže takhle se podle Černého firma neřídí.
A aby toho nebylo málo, nejen že se stát chystá vyhodit miliardy oknem, ale ještě to hodlá zavařit podnikatelům na 900 kilometrech silnic prvních tříd. Kdyby ministerstvo místo toho zvýšilo mýtné poplatky na dálnicích, získalo by do rozpočtu víc peněz a podnikatelé by nemuseli být vystavováni dalšímu tlaku. Slovenský příklad, kde mýto rozšířili i na silnice nižších tříd, prý navíc ukazuje, jak je toto rozšíření drahé a jak se nevyplácí.
Počínání českého ministerstva dopravy prý už budí pozornost i v cizině. „Jde o ojedinělou soutěž, jaká nemá v Evropě dlouho obdoby. A to svou velikostí a okolnostmi, kdy stát dobrovolně do tendru znevýhodní svůj vlastní systém a jen proto, aby uspokojil poptávku některých komerčních firem, vyhodí fungující mýto do sběru. Nicméně očekávám, že se pro tendr poskládají tak čtyři konsorcia. Zajímavé nabídky lze čekat určitě od Italů, Francouzů i z Německa,“ doplnil k tématu Černý.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp