Český letecký průmysl zažil v posledním roce významný růst a hledá nové příležitosti pro další rozvoj. V odvětví, které zaměstnává kolem 20 tisíc lidí a zahrnuje přes sto firem, se obrat pohybuje kolem 40 miliard korun ročně.
Jak potvrzují aktuální čísla, výdaje na civilní i vojenské letectví mají růstovou perspektivu. Očekávaný růst světové letecké přepravy, zbrzděný pouze pandemií covidu, a zvýšené vojenské výdaje vyvolané ruskou agresí na Ukrajině, posilují poptávku po leteckých technologiích, včetně bezpilotních prostředků a radarů. Český letecký průmysl má v těchto oblastech co nabídnout.
České firmy, přestože nejsou schopny vytvořit velké dopravní letadlo jako Airbus nebo Boeing, mají schopnosti od konstrukce přes montáž až po výrobu motorů. Příkladem je turbovrtulový dopravní letoun L-410NG od Aircraft Industries a cvičný podzvukový stroj L-39NG ze společnosti Aero Vodochody. Obě firmy patří do zbrojařské skupiny Omnipol, která pomáhá jejich stabilizaci a expanzi na nové trhy.
Aircraft Industries po ztrátě ruského trhu úspěšně zamířila do Afriky, Asie a také do Jižní Ameriky. Letos v březnu zamířily první dvě z pěti objednaných L-410NG do Senegalu. Aero Vodochody sériově vyrábí cvičné L-39NG, které si zatím objednaly Maďarsko, Vietnam a český státní podnik LOM Praha. Aby se vrátily vložené náklady, Aero potřebuje prodat asi 80 letadel.
Mezi další úspěšné firmy patří BRM Aero, která ročně prodá přes 100 menších letadel, a výrobce bezpilotních prostředků Primoco z Radotína. Primoco loni vytvořilo 33 bezpilotních letounů a letos jich plánuje vyrobit přes šedesát. Firma také oznámila stavbu nového závodu v Taškentu ve spolupráci s uzbeckou vládou.
Výrobci radarů a sledovacích zařízení, jako ERA, Eldis a Retia, také významně přispívají k českému leteckému průmyslu. Tyto firmy jsou součástí velkých zbrojařských skupin Omnipol a CSG a dodávají jak vojenské, tak civilní technologie.
Exportní statistiky ukazují, že český letecký průmysl je silně orientován na zahraniční trhy. Hodnota vývozů letadel a dílů v roce 2023 dosáhla lehce přes 15 miliard korun. Dalších 11,6 miliardy korun připadá na výrobce leteckých motorů a dílů do nich. Sankce EU proti Rusku vyřadily ruský trh, což vedlo k nárůstu exportů do Ukrajiny a dalších zemí.
Velkou příležitostí pro české firmy je spolupráce s americkým Lockheed Martin na bojových letounech F-35, které si česká armáda objednala. Průmyslová spolupráce má hodnotu přesahující 15 miliard korun a zahrnuje 11 projektů se společností Lockheed Martin a tři s firmou Pratt & Whitney.
První smlouvu s Lockheed Martin podepsal státní podnik LOM Praha, zaměřenou na výcvik pilotů a výstavbu simulačního centra pro L-39NG. Druhou smlouvu podepsala PBS Velká Bíteš s Pratt & Whitney na pomocné pohonné jednotky, které zažívají boom díky rostoucímu trhu bezpilotních strojů.
Český letecký průmysl se prezentuje na významných mezinárodních veletrzích, jako je Farnborough, Paříž a Dubaj. Tyto akce podporované ministerstvem průmyslu a obchodu a Asociací leteckého a kosmického průmyslu ukazují sílu a schopnosti českých firem v leteckém průmyslu.
Český letecký průmysl má před sebou světlou budoucnost s mnoha příležitostmi k růstu a rozvoji, což potvrzuje jeho důležitou roli nejen na domácím, ale i světovém trhu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.