"Nedovedu si představit, že dítě, které sotva spočítá pět plus pět, sedí vedle žáka, který je o dost dál. Inkluzi vnímám jako plivnutí do tváře dlouholetým pracovníkům praktických a speciálních škol," tvrdí expert ODS a exředitel školy Václav Klaus ml. Podle něj to povede k rozkladu základního školství.
"To, že každý člověk má své tempo práce, je nutné respektovat," oponoval náměstek ministryně školství Jaroslav Fidrmuc, který tvrdí, že inkluze znamená vzdělávat v nejlepším zájmu žáka. "Budou-li ve třídě čtyři žáci s podporou, bude ve třídě pouhých 17 dětí," dodal Fidrmuc s tím, že společné vzdělávání je jedním z cílů českého školství od roku 2001.
Ve studiu také vystoupila ředitelka ZŠ, kde již inkluze probíhá, Jitka Kendíková. Výhrady k inkluzi má ředitel Martin Březina, a to i přesto, že u něj na základní škole inkluze probíhá. Diskutoval i Bohumil Kartous z občanské společnosti EDUin, který zmínil příklady z ciziny, kde již inkluze je běžnou součástí systému. Proti inkluzi vystoupil ředitel praktické základní školy Gordon Brei a Eva Hrindová z hnutí Naštvané matky. "Inkluze odporuje zdravému rozumu," řekla. Oproti tomu pro inkluzi je Petra Jelínková, matka dítěte, které bylo automaticky dáno do romské třídy. "Jsou zde vyvolávány předsudky," řekla.
Proškolení pedagogů
"Mluvíte o společném vzdělávání, ale naprosto si odporujete. Ve třídě bude dvacet dětí a budou mít individuální plány, budou tam asistenti," podotkla Hrindová. Fidrmuc oponoval, že ve třídě, kde budou čtyři žáci s podporou, budou pouze tito čtyři s individuálními plány. Když ředitel Gordon Brei položil dotaz, co bude dělat ředitel, bude-li ve třídě deset dětí s podporou, náměstek Fidrmuc reagoval, že tato situace nemůže nastat. "V případě bude pedagogický tým ve třídě posílen," dodal s tím, že pedagogové budou náležitě proškoleni.
"Ta vaše koncepce nemá vůbec logiku," rozhorlil se Klaus ml. s tím, proč se neintegrují žáci i na středních školách. "Vždyť může studovat s asistentem třeba i nukleární fyziku," řekl Klaus ml. za smíchu publika. Ten zároveň zmínil práci asistentů v základních školách. Podle něj kolikrát sedí asistenti s žáky i mimo třídu a často je pro žáka přítomnost asistenta stigmatem, které má, neboť nemůže například nic pošeptat svým spolužákům. Ředitelka Kendíková však oponovala, že v její základní škole žáci s asistenty nejsou separováni do samostatných prostor.
Kritice podrobil ministerstvo školství i Janek Wagner z projektu Česká škola, neboť dle něj ministerstvo přináší tento projekt v době, kdy jsou první třídy přeplněné. "Kdo chtěl, tak se už na to dávno připravil," reagovala Kendíková.
Nedělit děti podle barvy pleti či národnosti
Inkluze by měla zabránit i tvoření rozdílů mezi dětmi, např. kvůli barvě pleti. "Určitě tento problém nastává v sociálně vyloučených lokalitách. Každé dítě má právo být přijato do školy ve své oblasti. Je nepřijatelné, aby děti byly děleny podle barvy pleti či národnosti," reagoval Fidrmuc na slova rozhorlené maminky Jelínkové, která tvrdí, že její dítě bylo dáno automaticky do romské třídy.
"Ve škole se má učit, ne socializovat," reagovala Hrindová. "To není pravda," oponoval Kartous.
Následně vystoupila matka autistického dítěte, které nebylo se začleněním v běžné třídě spokojeno. "Vy tou inkluzí berete rodičům tu možnost si vybrat. Každé dítě je přeci jiné," řekl Brei. Náměstek Fidrmuc však reagoval, že rodič si může vybrat, jakou míru podpory si chce vybrat. "Ale co si může vybrat, když praktické školy rušíte," rozhorlil se Klaus ml. "Neruší se školy praktické, ale redukované osnovy pro děti s mentálním postižením," sdělila Jílková. "Vy ty školy nerušíte, vy je vyprazdňujete, naprosto uměle," dodal Brei a hovořil o šikaně praktických škol ze strany ministerstva. Nadále také tvrdil, že inkluze je pro děti špatná. Hovořil tak podle svých slov na základě vlastních zkušeností.
Ne každý žák situaci akceptuje, řekl ředitel Březina
Fidrmuc následně rodiče uklidňoval, že rozhodně nebudou bržděny zdravé děti. "Vždycky to ovlivní výuku. Nelze říct naruší. Mám zkušenosti, že ne každý žák je schopen tuto situaci akceptovat," podotkl však k tomu ředitel Březina.
"Jak to dopadne, není jen věc ministerstva, učitelů, je to věc nás všech," sdělil následně náměstek Fidrmuc. "Myslíte si, že ta výuka bude stále tak kvalitní?" ptala se mimo jiné Jílková. Náměstka se následně před útoky moderátorky zastal Klaus ml. "Neútočte na pana náměstka, jeho sem jen poslali z ministerstva," řekl za potlesku publika.
"Učme děti vzájemné tolerance. Potřebujeme to všichni. Abychom se dokázali přijímat i v té jinakosti. Úctě a respektu," reagoval Fidrmuc. Podle Klause ml. likvidujeme něco, co funguje - za velké peníze, které by mohly být věnovány učitelům na platy.
Je naše armáda obranyschopná? Má být povinná vojenská služba? Je v pořádku nové vyzbrojování? Tak zní otázky Michaely Jílkové pro další díl pořadu Máte slovo, který bude odvysílán příští týden ve čtvrtek od 21:30 na ČT1.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef