Komise se pro nové metody regulace motorových vozidel rozhodla po emisním skandálu automobilky Wolksvagen, tzv. Dieselgate v roce 2015, kdy byl upravován software v milionech aut, aby při testech splnily přísné emisní normy.
Komise se rozhodla zaprvé zlepšit způsob testování tak, aby to lépe odpovídalo emisím produkovaným při reálném venkovním provozu. Zároveň v roce 2018 došlo k rozhodnutí pozměnit legislativu ve prospěch vyšší kontroly, jak informuje zahraniční server Euractiv.com.
V úterý 1. září vešla tato nová pravidla v platnost, díky nim má Evropská komise možnost tvrdšího vymáhání emisních standardů po unijních státech. Zároveň může státům ukládat povinnost testovat větší počet aut, která jsou již na trhu. Minimálně však musí být testováno jedno auto za každých 40 tisíc nově registrovaných aut. Podle čísel z roku 2019 by to znamenalo 447 nutných inspekcí napříč Evropou. Očekává se, že účet za takové množství testů budou platit jednotlivé státy.
Navíc podle novely zákona může i samotná komise nařídit vlastní inspekce a udělovat pokuty, což doteď mohly jen samotné národní státy. „Evropané očekávají, že budou jezdit v nejbezpečnějších a nejekologičtějších autech, což ale znamená nutnost přísnějších kontrol všech aut, která jsou na trhu nebo se již pohybují na silnicích,“ řekl k tomu eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton s tím, že je potřeba centrálních kontrol na evropské úrovni.
Podle novely může komise na základě vlastních kontrol udělit automobilkám pokutu až do výše 30 tisíc euro (780 tisíc korun). Taková pokuta by se přičetla ke všem dalším pokutám, které udělí jednotlivé národní vlády. Server upozorňuje, že doteď mohl Brusel na kontrolách a pokutování participovat pouze nepřímo.
Podle expertky přes ekologická auta Julie Poliscanové by měla Evropské komise nových pravomocí využít k přísnějšímu vyžadování snižování emisí. „Je otázkou, zda mají dostatek politické vůle, aby naplno využili nové pravomoci a zda uvolní dostatek finančních a lidských zdrojů,“ prohlásila Poliscanová pro server Euractiv.com s tím, že na konci roku automobilkám vyprší lhůty pro splnění přijatých emisních podmínek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jma