Engéčko je prvním sériově vyráběným letadlem pro 20 letech

10.01.2024 14:50 | Tisková zpráva

Český letecký průmysl je na vzestupu. Potvrzujete to mimo jiné příběh českého cvičného proudovou letoun L-39 NG, který v těchto dnech oslavil páté výroční od prvního vzletu. A přestože jde stále o „juniora“, vypadá to, že mám před sebou perspektivní budoucnost. Letadlo, které navazuje na svého legendárního předchůdce zvaný Albatros, si totiž proráží cestu dokonce až k americkým stíhačkám F-35. Právě piloti těchto nejmodernějších strojů, jež si objednala také česká armáda, se budou cvičit právě na letounech z Vodochod.

Engéčko je prvním sériově vyráběným letadlem pro 20 letech
Foto: Archiv PL.cz
Popisek: L-39 NG

„L-39NG je dnes všestrannou platformou kombinující moderní avionické systémy, účinný proudový motor a vynikající letové vlastnosti. Splňuje podmínky pro komplexní a nákladově efektivní výcvik budoucích stíhacích pilotů, je vhodná pro plnění průzkumných i lehkých bojových misí,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a předseda představenstva společnosti Aero Vodochody, která letoun vyvinula a vyrábí.

První vzlet prototypu L-39 NG se uskutečnil 22. prosince 2018. V roce 2020 pak letoun prošel sérií letových zkoušek na letišti Vodochodech, kde dosáhl plného rozsahu plánovaných výšek a rychlostí, a tím prokázal spolehlivost a odolnost konstrukce letounu. Následně tzv. „engéčko“ získalo typový certifikát, který potvrdil jeho schopnost mezinárodního letového provozu a vyhověl všem bezpečnostním požadavkům. „Český proudový letoun byl také jedním z prvních, jenž byl certifikován podle nových mezinárodních vojenských standardů EMAR 21 a EMACC,“ doplnila Radka Černá, tisková mluvčí společnosti Aero Vodochody s tím, že armádní piloti si letoun poprvé vyzkoušeli v roce 2021.

„První český vojenský pilot v kokpitu L-39NG byl velitel 213. výcvikové letky Martin Pelda. Ve stejném roce se nový cvičný letoun z Aero prvně ukázal české veřejnosti v dynamické prezentaci na Dnech NATO v Ostravě,“ dodala mluvčí společnosti.

Ruku v ruce s uváděním letounů do provozu přicházely do české letecké továrny také první zahraniční objednávky. „V roce 2022 Aero podepsalo s Velitelstvím maďarských obranných sil smlouvu na dodávku 12 kusů letounů L-39NG a příslušných podpůrných služeb. V tomto roce letoun L-39NG získal po pětiletém certifikačním procesu typovou certifikaci bez omezení, která je hlavní podmínkou pro registraci jednotlivých letadel u zákazníků. Certifikát potvrdil kompatibilitu L-39NG se všemi požadavky a systémy v rámci států EU i NATO,“ dodala Radka Černá s tím, že „engéčko“ se stalo prvním sériově vyrobeným letounem ve společnosti Aero po 20 letech.

„V minulém roce byla zahájena sériová výroba čtyř letounů L-39NG pro státní podnik LOM Praha. Tyto letouny budou sloužit k výcviku českých vojenských pilotů v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Letoun L-39NG taktéž získal certifikaci pro tzv. východní konfiguraci, včetně avionického systému, takže může kromě cvičných úkolů plnit i lehké bojové mise,“ připomněla Radka Černá. V této souvislosti muselo Aero v roce 2023 také navýšit své výrobní kapacity a zavedlo druhé směny na montážních linkách určených k produkci letounu L-39NG.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Elon Musk zesměšnil Zelenského. Oheň je na střeše. Z Ukrajiny ale zní závažná otázka

22:55 Elon Musk zesměšnil Zelenského. Oheň je na střeše. Z Ukrajiny ale zní závažná otázka

„Spojené státy nás nemohou nutit sedět a poslouchat u jednacího stolu. Jsme nezávislá země,“ řekl pr…