„L-39NG je dnes všestrannou platformou kombinující moderní avionické systémy, účinný proudový motor a vynikající letové vlastnosti. Splňuje podmínky pro komplexní a nákladově efektivní výcvik budoucích stíhacích pilotů, je vhodná pro plnění průzkumných i lehkých bojových misí,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a předseda představenstva společnosti Aero Vodochody, která letoun vyvinula a vyrábí.
První vzlet prototypu L-39 NG se uskutečnil 22. prosince 2018. V roce 2020 pak letoun prošel sérií letových zkoušek na letišti Vodochodech, kde dosáhl plného rozsahu plánovaných výšek a rychlostí, a tím prokázal spolehlivost a odolnost konstrukce letounu. Následně tzv. „engéčko“ získalo typový certifikát, který potvrdil jeho schopnost mezinárodního letového provozu a vyhověl všem bezpečnostním požadavkům. „Český proudový letoun byl také jedním z prvních, jenž byl certifikován podle nových mezinárodních vojenských standardů EMAR 21 a EMACC,“ doplnila Radka Černá, tisková mluvčí společnosti Aero Vodochody s tím, že armádní piloti si letoun poprvé vyzkoušeli v roce 2021.
„První český vojenský pilot v kokpitu L-39NG byl velitel 213. výcvikové letky Martin Pelda. Ve stejném roce se nový cvičný letoun z Aero prvně ukázal české veřejnosti v dynamické prezentaci na Dnech NATO v Ostravě,“ dodala mluvčí společnosti.
Ruku v ruce s uváděním letounů do provozu přicházely do české letecké továrny také první zahraniční objednávky. „V roce 2022 Aero podepsalo s Velitelstvím maďarských obranných sil smlouvu na dodávku 12 kusů letounů L-39NG a příslušných podpůrných služeb. V tomto roce letoun L-39NG získal po pětiletém certifikačním procesu typovou certifikaci bez omezení, která je hlavní podmínkou pro registraci jednotlivých letadel u zákazníků. Certifikát potvrdil kompatibilitu L-39NG se všemi požadavky a systémy v rámci států EU i NATO,“ dodala Radka Černá s tím, že „engéčko“ se stalo prvním sériově vyrobeným letounem ve společnosti Aero po 20 letech.
„V minulém roce byla zahájena sériová výroba čtyř letounů L-39NG pro státní podnik LOM Praha. Tyto letouny budou sloužit k výcviku českých vojenských pilotů v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Letoun L-39NG taktéž získal certifikaci pro tzv. východní konfiguraci, včetně avionického systému, takže může kromě cvičných úkolů plnit i lehké bojové mise,“ připomněla Radka Černá. V této souvislosti muselo Aero v roce 2023 také navýšit své výrobní kapacity a zavedlo druhé směny na montážních linkách určených k produkci letounu L-39NG.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný