Hlavním tématem diskuze byla připravovaná evropská legislativa, jejíž zamýšlený dopad má být narovnání vztahu mezi vydavateli, tvůrci internetového obsahu (novináři) a provozovateli velkých technologických platforem, přes které se tento obsah šíří. Tato legislativa by totiž mohla (ještě není nic dohodnuto a vše je věcí vyjednávání) technologické giganty, jako je Google a Facebook, přinutit, aby tito provozovatelé vydavatelům za využívaný obsah platili a de facto vypořádávali jejich autorská práva (článek 11, článek 13).
Jak během semináře zaznělo, jsou to právě vydavatelé a tvůrci obsahu, kteří v tomto vztahu tahají čím dál tím více za kratší konec pomyslného provazu.
Zatímco v 90. letech byl oboustranný vztah, vydavatel a poskytovatel velkého internetového vyhledávače, tzv. win-win (oboustranně výhodným vztahem, autor obsahu dostával na svůj portál další čtenáře zdarma a získával tak další reklamu), dnes už to tak úplně neplatí, poznamenal jeden z pozvaných panelistů, ředitel právního úseku vydavatelství MAFRA Vladan Rámiš. Vytvářený obsah podle Rámiše začal být online vyhledávači a agregátory používán víc, než je přiměřené, a to navíc za situace, kdy tento tržní segment ovládají jeden až dva velké subjekty (myšleno Google, Facebook, případně v českých reáliích Seznam.cz). Problém je podle Rámiše ale to, že jsou to vydavatelé, kteří platí novináře, aby vytvářeli obsah. Většina digitálního obsahu je dnes zobrazována nikoliv prostřednictvím stránek, ale prostřednictvím Facebooku, doplnil Rámiš.
A čistě logicky pro nezúčastněného pozorovatele je právě zde pomyslné jádro problému: Penízky z reklamy a za kliknutí totiž na server vydavatele neproudí, pokud na něj uživatel Facebooku nepřeklikne. Takže situace rozhodně není win-win, jak řekl Rámiš.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jok