Součástí pondělního pořadu 90´ ČT24 byl i Hyde Park, jenž se věnoval tématu Generace Y. „Tak se říká generaci lidí, kteří se narodili po roce 1976, nejsou to bezprostředně ti nejmladší, ale už je to generace lidí, které zasáhla počítačová technologická revoluce. Tenhle projekt chce za pomoci veřejnoprávních médií České televize a Českého rozhlasu provést rozsáhlý průzkum toho, co tahle generace znamená, jaké má priority, jakou má životní orientaci, co si myslí o politice, o vlastní seberealizaci, o ekonomických věcech, jakou roli pro ni hrají peníze, jakou roli sex, rodina a podobně. To vypadá velice zajímavě a určitě by nad tím jásal každý, kdo se zabývá demografickým a obecně sociologickým vývojem společnosti, kdyby tady nebylo jedno zásadní kdyby,“ upozorňuje pro ParlamentníListy.cz na úvod pravidelného mediálního ohlédnutí Petr Žantovský.
V České televizi k tomu vystoupil Martin Buchtík ze Sociologického ústavu Akademie věd, aby prezentoval průzkum prováděný v rámci projektu Generation What?, který průzkum má zjišťovat odpovědi na výše zmíněné otázky. „Problém průzkumu však spočívá v tom, a to by tedy sociologický pracovník Akademie věd měl zatraceně dobře vědět, že je zcela nereprezentativní. Každá učebnice sociologie říká, jak se má při průzkumech veřejného mínění stanovit vzorek. Jsou na to poměrně přísné normy, jak má být rozvrstven z hlediska věkového, vzdělanostního a podle dalších kritérií, aby mohl být považován za relevantní v oblasti odborné i v oblasti obecné diskuse. Ale tento tzv. průzkum neodpovídá pravidlům, protože respondenti byli zpovídáni on-line, tedy anonymně,“ upozorňuje mediální analytik na to, jak byly odpovědi na více než 140 otázek zjišťovány.
Také v České televizi by se o zakázky mělo soutěžit
Zaráží ho jednak neodbornost metodologie tohoto průzkumu, ale i to, že průběžné výsledky z oněch dotazníků jsou prezentovány jako naprosto nezvratné pravdy. „Pan Buchtík z Akademie věd tvrdí naprosto jasně, jaká je tato generace, jako by to byl objektivně zjištěný fakt. Samozřejmě není, ale vytváří to možnost manipulovat společenským vědomím o této věci. A to je manipulace velice sofistikovaná. Absolutně nechápu, jak se veřejnoprávní instituce, Akademie věd, Česká televize a Český rozhlas, tedy instituce placené z našich peněz, mohou zúčastňovat něčeho tak nevědeckého, jako je tento v podstatě NGO projekt převzatý z Francie. Výsledkem celého toho balábile má být televizní dokument, jenž se má jmenovat Generace What? a který má samozřejmě také své tvůrce,“ připomíná Petr Žantovský.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník