Ministerstvo s tím nesouhlasí. Podle něj je třeba vzít v potaz sociální aspekt a investice do tratí v minulosti.
„Kdyby postupovaly stejně i ostatní kraje, bylo by zrušeno 100 až 150 lokálních tratí,“ řekl novinářům při návštěvě mladoboleslavského nádraží ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Podle zástupců kraje ale ministerstvo na předchozí žádosti o pomoc v této věci nereagovalo.
Havlíček řekl, že řešením by mohla být dlouhodobá koncepce, kde by se jednotlivé kraje se státem dohodly na plánování i financování veřejné dopravy například na pět let; přineslo by to jistotu pro provoz i investice. „Hotová by mohla být do konce letošního roku,“ sdělil ČTK Havlíček. Tento návrh vítá i starosta Mšena, Martin Mach (Zelení), který též usiluje o zachování provozu na místní trati.
Předseda krajského výboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN), který spolu s hejtmančiným náměstkem pro regionální rozvoj Jiřím Snížkem (Piráti) během Havlíčkova briefingu stál mezi novináři, namítl, že zástupci kraje na problémy s financováním lokálních tratí upozorňovali už před šesti měsíci, ministerstvo ale podle něj na žádosti o pomoc nijak nereagovalo. Podle Havlíčka stát propad příjmů kompenzoval zvýšením výdajů na silnice druhé a třetí třídy a uvolňoval zdroje i na problémy regionů, a to v řádech stovek milionů korun.
„Budeme požadovat, aby ty tratě byly zachovány. Myslím si, že je k tomu obrovská podpora jak starostů, tak obyvatel, a věřím, že střední Čechy dostanou rozum,“ uvedl Havlíček a dodal, že do tratí, které se mají rušit nebo omezovat, se v poslední čtyřech letech investovala miliarda korun. „Takzvaná úspora 50 milionů vůči miliardě, kterou jsme do toho dali, je ekonomicky nerelevantní,“ prohlásil a dodal, že jde o zmařenou investici. „To je stejné, jako kdybychom postavili dálnici, a za rok ji zavřeli jenom proto, že nám tam nevychází ekonomika,“ dodal.
Zamýšlené omezení dopravy se týká například tratí Mšeno – Mladá Boleslav, Čisovice–Mníšek–Dobříš, Vlašim – Trhový Štěpánov nebo Rakovník–Kralovice. Někteří obyvatelé s tím nesouhlasí, vznikla protestní petice. Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) argumentuje propadem příjmů a enormním nárůstem nákladů na dopravní obslužnost. „Bez Ministerstva dopravy a bez státu tyto tratě dlouhodobě fungovat nebudou,“ řekl Lochman. Havlíček namítl, že propad příjmů trápí i jiné kraje, provoz na tratích ale neomezují. Podle něj chce stát pokračovat v podpoře ekologické dopravy, a nechce, aby cestující přesedali z železnice do aut nebo autobusů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.