Proti závaznosti úmluvy se staví sedm křesťanských církví, podle nichž by pro ČR nebyla přínosná a ohrozila by tradiční rodinu.
Česko úmluvu podepsalo v květnu 2016. Nyní se čeká na ratifikaci. Mezinárodní smlouvy nejprve schvaluje Sněmovna a Senát, ratifikační proces musí završit prezident svým podpisem.
„Odpůrci reprezentují nedemokratické konzervativní pojetí žen jako podřízených mužům. Prevenci a trestání násilí označují za ‚útok na tradiční podobu rodiny‘, jako by k tradiční rodině patřilo násilí. Jako argument nehumánního přístupu používají náboženství,“ uvedla v prohlášení předsedkyně ČHV Táňa Fischerová. Podotkla, že křesťanství odmítá násilí a je historicky zdrojem humanismu, který se ve svobodných zemích promítá do právních systémů a odráží se i v Istanbulské úmluvě.
Podle biskupů staví úmluva muže a ženy proti sobě. Podle zástupců sedmi křesťanských církví není v Česku dokument potřeba, degradoval by vztah muže a ženy na měření sil, společnost by roztřídil do kategorií a relativizoval by evropské kulturní hodnoty, uvedli zástupci církví. Proti přijetí úmluvy se ve svém svatováclavském kázání důrazně postavil katolický kněz Petr Piťha. Česká ženská lobby na něj podala trestní oznámení.
Za Piťhu se postavil kardinál Dominik Duka, podle něj se na odmítavém stanovisku biskupů nic nemění. Piťhova slova naopak kritizoval prezident České křesťanské akademie, farář Tomáš Halík. Proti Piťhovu výkladu úmluvy protestovala v úterý při Dukově mši ve svatovítské katedrále polosvlečená aktivistka s trnovou korunou na hlavě.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk