„Voliči na Slovensku chtěli po skandálech s nájemnými vraždami sahajícími až do nejvyšších pater politiky v parlamentních volbách roku 2020 změnu. Vítězem voleb je charismatický Igor Matovič a jeho hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti (OĽaNO), které dosáhlo 25 % hlasů. Přičemž růst preferencí hnutí zaznamenalo hlavně v posledních 14 dnech voleb, kdy dokázalo poskočit z 13 % na výsledných 25 %. Naprosto fenomenální úspěch, který nemá v historii voleb nejen na Slovensku obdoby,“ píše Troška na serveru Neviditelný pes a upozorňuje, že ještě na podzim mělo hnutí dokonce jen kolem 5 %.
Zdroj: Neviditelnýpes.cz
Podle Trošky bylo hlavní prioritou pro voliče skoncování s klientelismem a korupcí. „A tyto tužby nejlépe vyplnil ve svých vystoupeních a kritice vládní strany vítěz voleb Igor Matovič. Na jeho kandidátce najdeme převahu konzervativně laděných osobností z křesťanského prostředí. Sám Matovič se vyjádřil proti zavedení registrovaného partnerství, adopcím dětí homosexuálními páry a nelegální migraci,“ hodnotí Troška vítěze voleb jako velmi konzervativní stranu.
Co se týče neúspěšných stran, nezaujal Trošku ani tak pád dlouholetého hegemona Směr - SD, ale zejména neúspěch koalice Progresivní Slovensko/Spolu. „Drtivá porážka koalice sdružující slovenské pokrokáře podporované prezidentkou Čaputovou, kteří se do sněmovny přes sedmiprocentní práh nedostali,“ píše Troška s tím, že jde o překvapení.
„Parlamentní volby ukázaly, že hodnotově se s levicově liberálním programem drtivá většina slovenských voličů rozchází a že volba aktivistky Čaputové prezidentkou byla výslednicí vyhrocené politické situace po úkladné vraždě novináře a jeho snoubenky, jejího šikovného PR týmu a konečně silné podpory médií prezentujících současnou prezidentku coby novodobou Janu z Arku,“ má jasno Troška. Koalice PS-SPOLU navíc do předvolební kampaně vložila zdaleka nejvíce peněz, konkrétně 2,3 milionu eur (57 milionů korun). I proto je Slovákům nyní pro smích a na internetu se objevilo množství komických reakcí. Jedna zobrazuje koaliční lídry, kterak spolu po volbách hrají konzoli PlayStation (PS, tedy slovní hříčka na název koalice "PS-Spolu").
Zdroj: satirická FB stránka „Kripláže“
Stranou, která investovala druhou nejvyšší částku, byl Směr - SD, který po patnácti letech volby neopanoval. Ficova strana dala na kampaň 2,2 milionu eur (55 milionů korun) a je zřejmé, že ani vysoké náklady na kampaň k úspěchu ve volbách nevedou. Své by o tom mohla vyprávět i strana Za Lidi exprezidenta Andreje Kisky, která skončila na chvostu se ziskem 6 % hlasů. ačkoliv investovala 1,7 milionu eur (42 milionů korun).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jma