V posledních dnech byly zveřejněny volební modely od čtyř agentur – Kantaru, Medianu, STEM a CVVM. „Poslední jmenovaná je akademická instituce Ústavu akademie věd, takže se dá říci, že by to měl být nejrelevantnější zdroj informací. Navíc provádějí předvolební průzkumy a průzkumy důvěryhodnosti jednotlivých institucí dlouhodobě, mají s tím velkou zkušenost, mají ustálenou metodiku a velký vzorek oslovených respondentů, což je v sociologii velice důležité. Proto lidé nemají moc rádi agentury, které provádějí výzkum jenom po internetu, protože jejich výsledky nevypovídají zdaleka tak věrně. Vytáhl jsem si výsledky těchto čtyř agentur, protože mě udivilo, jak se v některých výsledcích od sebe značně odlišovaly. A jak se lišily i z hlediska toho, zda šlo o soukromou nebo tu státní CVVM,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
V té souvislosti vzpomíná, jak v minulosti někteří politici, ať už šlo o předsedu Strany důchodců za životní jistoty Eduarda Kremličku nebo někdejšího předsedu ČSSD Jiřího Paroubka, příliš přeceňovali výsledky průzkumů, zejména privátních agentur. „Pamatuji si, že pan Paroubek hodně spolupracoval s agenturou STEM. A měl od ní často velmi optimistické výsledky, třeba až ke 40 procentům před volbami v roce 2010. V nich ale padl na polovinu těch odhadů, ČSSD získala jen těsně nad 22 procent a on rezignoval na funkci předsedy. Jeho nástupce Bohuslav Sobotka měl v roce 2013 ještě méně, dvacet a půl procenta. Čísla, kterými nás prostřednictvím médií tyto agentury dnes a denně krmí, vůbec nemusí být relevantní. Ale vždy je u takové zprávy nabubřelý titulek jako třeba ‚Předvolební odhady se radikálně mění‘, ‚ANO přepisuje dějiny‘ a podobně,“ upozorňuje mediální analytik.
Značné rozptyly u výsledků SPD, Přísahy i komunistů
Nakonec se však ukáže, že za tím velkoústým titulkem se skrývá třeba informace, že podpora Pirátů se změnila o procento, nebo ANO předstihlo koalici Spolu či naopak. „Ale novináři z toho mají velice chutnou stravu. Takže tím chci jenom poukázat na to, že tohle jsou velmi irelevantní a nesměrodatná čísla. Ve všech těch průzkumech jsou v nějakém pořadí na prvních třech místech hnutí ANO, koalice Spolu a Piráti se STAN. To se celkem dalo očekávat, je to dlouhodobý trend a všechna tři uskupení mají kolem 20 procent, od 19 po 24 ve všech těch čtyřech průzkumech. Ale pak už se ta čísla hodně, ale hodně liší. Třeba Kantar dává SPD 12,5 procenta, Median 9, STEM 12,8 a CVVM pouhých 9,5 procenta. To jsou dramaticky odlišné výsledky pro hnutí, které se pohybuje kolem deseti procent. Přece jen je dost výrazný rozdíl mezi 9 a téměř 13 procenty, a to i na počet mandátů,“ podotýká Petr Žantovský.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník