Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun

16.10.2018 11:54 | Zprávy

Postup ministerstva dopravy při zadávání provozu mýtného systému po roce 2019 znamená podle současného provozovatele firmy Kapsch ztrátu až 12,1 miliardy korun. Novinářům to včera řekl šéf společnosti Karel Feix. Stát má podle něj stále dost času zajistit výběr mýta od roku 2020 jinými způsoby. Ministerstvo dopravy ale tvrdí, že Kapsch vybudoval a provozoval mýtný systém o zhruba 13 miliard korun dráž, než za kolik to zvládne nový provozovatel.

Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun
Foto: Kapsch
Popisek: Kapsch

V tendru na provozovatele mýtného systému po roce 2019 zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.

Kapsch celkovou ztrátu, kterou uvádí, vyčíslil z několika položek. Konkrétně šlo o účetní hodnotu stávajícího systému, který podle firmy přechodem na satelitní systém zůstane nevyužitý, a ústupem od zpoplatnění silnic první třídy. Úspory by podle firmy bylo možné získat i zlevněním provozu současného systému a provozem tohoto systému i po roce 2019, jehož provozní náklady by se podle firmy mohly snížit až na šest miliard korun.

Ministerstvo dopravy s tvrzením Kapsche, jak se dalo čekat, nesouhlasí. "Kapsch vybudoval a doposud provozoval mýtný systém o zhruba 13 miliard korun dráž, než to zvládne v příštích deseti letech vítězné konsorcium CzechToll a SkyToll," uvedl mluvčí ministerstva Jakub Stadler. Dodal, že Kapsch měl možnost nabídnout nejnižší cenu a vyhrát tak soutěž, ve které měli všichni stejné podmínky. Otázkou je, jak se čísla z papíru, stanou skutečností při ostrém provozu. Zkušenosti stejné firmy ze Slovenska, kde také mýtný systém provozuje, jsou opačné. Náklady rostly proti slibům enormně, dosahovaly až 50 procent a rozhodně neplatilo, co bylo v tendru naslibováno. 

Nedávno vydala Česká tisková kancelář zprávu o výsledcích slovenského mýta za první pololetí. Dopravci zaplatili na Slovensku od ledna do konce června na mýtném 106,19 milionu eur (2,75 miliardy Kč). "Pokud budou výběry mýta pokračovat v nezmenšené intenzitě, mohli bychom celoročně atakovat 11miliardovou hranici vybraného mýta," uvedl pro ČTK mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník. Pokud výsledky výběru mýta zůstanou na podobné úrovni, vyberou Češi na konci roku dvakrát více než Slováci.

ČTK o výsledcích slovenského mýta informoval provozovatel slovenského mýtného systému, firma SkyToll. ČTK pak zprávu doplňuje informací, ze které slovenská firma neměla určitě velkou radost. 

„SkyToll provozuje mýtný systém na Slovensku od jeho zavedení v roce 2010. Zakázku na vybudování systému založeného na satelitní technologii a na jeho provoz na období 13 let získal SkyToll s nejdražší nabídkou po vyloučení ostatních uchazečů z tendru. Značnou část příjmů státu z mýtného v minulosti pohltily náklady na systém výběrů zmiňovaných poplatků,“ připomíná ČTK.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) podepsal s vítězným konsorciem smlouvu v září poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodl, že tendr neporušil zákon. Tím podle ministerstva zároveň zaniklo i dřívější předběžné opatření ÚOHS, které zakazovalo státu podepsat s vítězem smlouvu.

Podle Kapsche však opatření nadále platí, dokud ÚOHS nerozhodne o rozkladu, který firma podala. Kapsch proto podal návrh na neplatnost smlouvy státu s CzechTollem.

Kapsch očekává, že ÚOHS konstatuje protiprávnost podpisu, ale smlouvu nezruší s odůvodněním, že by tím mohl být ohrožen veřejný zájem státu, který by nastal výpadkem výběru mýta. Tento argument je však podle firmy nepoužitelný, protože při existenci stávajícího systému není výběr mýta v ohrožení. Ťok navíc prý podpisem smlouvy zapříčinil budoucí arbitrážní nároky Kapsche vůči státu. Feix zopakoval, že firma je připravena se v otázce mýtného tendru obrátit k soudu včetně evropských orgánů.

Ministr Ťok minulý týden umožnil krajům a obcím zavést nulovou sazbu na mýtné na silnicích první třídy, o které se mýto po roce 2019 rozšíří. Systém se rozšíří celkem o 900 kilometrů. Postup ministerstva kritizovali dopravci, podle kterých by se tak měla cena mýta snížit alespoň o třetinu.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Stát na mýtném od roku 2007 vybral celkem 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy korun.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Všechny ty katastrofické předpovědi se mýlí.“ Ve Sněmovně zpochybnili základy toho, co se hlásá o klimatu

20:35 „Všechny ty katastrofické předpovědi se mýlí.“ Ve Sněmovně zpochybnili základy toho, co se hlásá o klimatu

Klimatické změny, fakta a mýty ve světě vědy. K tomuto tématu se v Poslanecké sněmovně konala dvoude…