Fajt v úvodu rozhovoru uvedl, že se má už docela dobře. Nicméně rány po čelním střetu s mizerným politikařením, lidskou záští a podlou mstivostí se jenom tak nevstřebají. Postupně si ale zvykám na nedobrovolně získanou svobodu,“ poznamenal Fajt, jenž se vrátil do vědecko-výzkumného institutu zaměřeného na historii a kulturu středovýchodní Evropy a bude zase učit na univerzitě v Berlíně.
Fajt se do hledáčku médií dostal nyní v souvislosti s deskovým obrazem Zvěstování Panně Marii z dílny Mistra vyšebrodského oltáře. V době jeho ředitelování v Národní galerii jej nabídl ke koupi podnikatel, který jej zakoupil za zlomek dnes požadované ceny. „Nový majitel se na mě obrátil s dotazem, zda by Národní galerie nemohla pomoci s identifikací díla. Z fotky se nedalo nic určit, proto jsme se dohodli, že obraz přiveze do galerie. Setkání s originálem nás přesvědčilo, že půjde nejspíš o středověkou práci. Otázkou bylo, jak je obraz starý. Každopádně šlo o senzační objev. Pokud by se totiž potvrdilo, že obraz pochází z poloviny 14. století, byl by to evropský unikát – jediný dochovaný doklad přebírání velkoformátových figurálních kompozic z poloviny 14. století. Majiteli jsme tudíž navrhli, aby dílo bylo v galerii podrobeno zkoumání,“ popsal Fajt.
Podle Fajta si cenu za obraz stvrdil majitel, podnikatel Richard Fuxa. „Nikoliv já, jak mi spekulativně podsouvá moje opozice. Poté, co bylo jasné, že jde o mimořádné dílo, projevila Národní galerie zájem na jeho získání. Tak by na mém místě jednal každý, komu jde o kulturní dědictví našich předků. Koupit obraz bylo v zájmu státu. Během veřejného kolokvia se letos v dubnu pro koupi obrazu za daných podmínek vyslovili i profesoři Jan Royt, Jiří Kuthan nebo Ivo Hlobil. Proti tomu pak působí ministerstvem zadaný posudek doktora Jana Klípy jako křečovitý pokus vyhovět účelové objednávce po sražení ceny. Tu ale určují majitelé a umělecký trh,“ řekl. Částka 65 milionů korun, které má nyní vydat Národní galerie za obraz, je právě předmětem sporů. Obraz se totiž na frankfurtské aukci neprodal ani za částku v přepočtu tři miliony.
„K podobným cenovým skokům ale na uměleckém trhu běžně dochází. A málokdo si uvědomí, že se mezitím něco podstatného odehrálo, že se potvrdila autenticita díla, že se objasnilo jeho autorství,“ míní Fajt.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef