Petr Pelikán, bratr exministra spravedlnosti Roberta Pelikána, se jednoho dne rozhodl, že konvertuje k islámu. Studoval tuto víru v Íránu, Súdánu, v Egyptě i v Libanonu. Navzdory tomu, že se proměnil v muslima, křesťanské Vánoce slaví. Vnímá je spíše jako společenské svátky, případně svátky konzumní, takže s jejich slavením nemá problém. V obecné rovině poznamenal, že muslimové ctí právo na vlastní náboženské obřady u každého člověka. „Řekl bych ale, že v tomto je islám skutečně mnohem tolerantnější, než je, nechci říct křesťanství, ale spíše kulturně jiná Evropa,“ podotkl Pelikán.
Pár slov přidal i na téma české společnosti jako celku. Zdá se mu, že naše společnost je hodně rozdrobená a atomizovaná. Není si jist tím, jestli je to dobře, nebo špatně, ale je si vědom toho, že atomizace probíhá. A lidé, kteří žijí ve svých sociálních bublinách to prý ani moc nevnímají, protože jiné bubliny nevidí.
Jedna část společnosti je navíc aktivnější než jiná, ale to je podle Pelikána běžné. „Když budu konkrétní, tak se podívejte třeba na generaci lidí, kteří v 50. letech velmi nadšeně budovali socialistickou společnost. A nemuseli to být vůbec kariéristé, mysleli to dobře, a přitom ublížili spoustě lidí, aby následně v 60. letech prozřeli, začali být otravnými disidenty, nezřídka dosti protežovanými. A stejně nadšeně se ve svém stařeckém sklerotickém období zapojili do dobudování divého kapitalismu. Takže to je podle mne typem lidí, kteří žijí mezi námi. Někdo takový je, jiný není. Mně tito lidé většinou lezou na nervy,“ prohlásil arabista.
Pokud jde o krizi, Pelikán má za to, že názor většiny společnosti je jasný – nepřijímat migranty. „A potom je zde skupina, hlavně mediální, která říká: přijímat. A pletou do toho různé humanistické a sebemrskačské argumenty a podobně. Ze svého pohledu vidím, že to, čemu říkáme migrační krize, rozhodně nevypuklo v roce 2015. Je to dlouhodobý proces, kterého jsme si někdy kolem roku 2015 všimli,“ pokračoval Pelikán.
Migranti mimo jiné šíří islám. „Islám ze svého hlediska šíří pravdu. Protože k tomu nemá dost síly a technických prostředků, tak ji šíří jinak, například tak, že lidé přesídlují a usazují se a rozmnožují se tam,“ prohlásil arabista s dovětkem, že u nás často vzývaná liberální demokracie šíří svůj pohled na svět kupříkladu bombami svrhávanými z letadel.
Pokud si chceme udržet svoji kulturu, měli bychom podle Pelikána uzavřít hranice. Ale nejen to. Vůči migrantům, kteří v Evropě již žijí, bychom měli uplatňovat jasná pravidla. Tato pravidla si však napřed musíme vyjasnit my sami. Musíme si říct, jestli homogenní kulturu považujeme za opravdu tak špatnou, jak ji dnes vykreslují liberální elity.
„To, čeho já se u nich (u migrantů) nejvíce bojím, je dualita loajality. Protože většina příchozích z Blízkého východu vždycky bude primárně loajálnější ke svému společenství, ať je to společenství pokrevní, národní, nebo regionální, většinou je to kombinace všeho tohoto než ke své nové vlasti. My v našich regulativech, v zákonech, máme osobu blízkou. Takže víme, že nemusíme vypovídat proti někomu, kdo je jasně definován. Nebo to máme v morálce včetně toho, že bychom se měli postarat o své vetché rodiče, nebo že bychom se měli starat o své děti. Ale už ne o bratrance z pátého kolene, kterého jsme nikdy neviděli. V kulturních paradigmatech, která si s sebou přinášejí imigranti z Blízkého východu, je primární loajalita právě k těmto okruhům, a když dojde na lámání chleba, tak dojde ke střetu s majoritní společností,“ zdůraznil.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp