Francouzští ministři uhodili na Brusel. Přísná pravidla ohledně elektromobility podle nich nahrávají Elonu Muskovi v USA a Číňanům. Zavedení nařízení „by bylo politickou chybou, která by poškodila důvěryhodnost naší Unie a její průmyslové strategie“, napsali tři ministři včetně ministra pro Evropu Benjamina Haddada, ministra průmyslu a energetiky Marca Ferracciho a šéfky ekologie Agnes Pannier-Runacherové v článku zveřejněném v pátek pozdě večer v deníku Les Echos. Jejich vyjádření převzala i agentura Bloomberg.
V Česku jejich slova zachytil Lukáš Kovanda. „V Česku by se řeklo, že (Brusel) pracuje pro cizí moc. Obrovské pokuty, které od letoška bude Brusel dávat automobilkám v EU za nedostatečně rychlý přechod na elektromobilitu, o miliardy obohatí konkurující (i státní) čínské automobilky či Teslu Elona Muska, konstatují tři francouzští ministři. Mimounijní konkurenti totiž žádným takovým pokutám čelit nebudou,“ napsal Kovanda na X.
„Evropská komise se nebezpečně vymkla kontrole. První reformou, která by se měla ve jménu zvýšení konkurenceschopnosti EU uskutečnit, je dostat Evropskou komisi opět pod kontrolu členských zemí. Má to být servisní úřad, ne politbyro,“ pokračoval Kovanda.
Už i francouzská vláda viní Evropskou komisi, že jedná ve prospěch Číny. V Česku by se řeklo, že pracuje pro cizí moc. Obrovské pokuty, které od letoška bude Brusel dávat automobilkám v EU za nedostatečně rychlý přechod na elektromobilitu, o miliardy obohatí konkurující (i… pic.twitter.com/PvRBd0195Z
— Lukáš Kovanda (@LukasKovanda) January 24, 2025
Časopis Forbes upozornil, že přechod na ekologičtější dopravu Američanům „jednoznačně prospěl“.
Závidíte Spojeným státům jejich prezidenta Donalda Trumpa?Anketa
Forbes přidal i pár čísel. Od té doby se znečištění ovzduší snížilo o 78 %. Dnešní vozidla jsou o 98-99 % čistší z hlediska běžných znečišťujících látek, jako je oxid uhelnatý, oxidy dusíku a pevné částice, než tomu bylo v roce 1975.
„Toto obrovské snížení je spojeno s menším počtem respiračních onemocnění, snížením počtu návštěv v nemocnicích a v konečném důsledku i se zachráněnými životy a snížením dopadů na klima. To, jak se USA dostaly od ponurých a zamlžených dnů k dramaticky čistšímu ovzduší, je příběhem amerických technologických inovací, dobře navržené politiky a trvalého pokroku v průběhu mnoha let,“ napsal Forbes s tím, že v USA se postupně zpřísňovaly ekologické normy, ale nebylo nařízeno, jak stanovovaných limitů dosáhnout, což v praxi znamenalo, že fungovala svobodná soutěž a inovační programy běžely na plné obrátky.
„Globální závod v elektrifikaci však dnes vede Čína. Jen na ni připadá přibližně 64 % celosvětového prodeje elektromobilů v roce 2024. EU mezitím stanovuje ambiciózní cíle, včetně mandátu pro všechny prodeje nových vozidel s nulovými emisemi do roku 2035. V této souvislosti musí USA udržet svou dynamiku v oblasti technologií čistých vozidel, aby byly schopny konkurovat a vítězit na globálních trzích,“ konstatoval Forbes.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Miloš Polák