Kremlík udělal opravdu velký průšvih. Ministerstvo přebírá Havlíček

20.01.2020 23:11 | Zprávy

Vladimír Kremlík skončil ve funkci ministra dopravy. Prezident dnes v podvečer přijal návrh na jeho odvolání, který předtím na Hrad poslal premiér Andrej Babiš (ANO). Podle něj šéf resortu manažersky selhal u zakázky, která souvisela s elektronickými dálničními známkami. Ministerstvo by teď měl přebrat ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, který se k situaci vyjádřil v pořadu Události, komentáře na ČT24.

Kremlík udělal opravdu velký průšvih. Ministerstvo přebírá Havlíček
Foto: Hans Štembera
Popisek: Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček

Havlíček rozhovor započal poděkováním Kremlíkovi za jeho práci. „On do toho šel skutečně s tím, že se pokoušel celou řadu věcí dát do pořádku, celá řada věcí se mu podařila. Ta poslední zakázka však bylo to, co mu zlomilo vaz,“ podotkl vicepremiér, který v případě Kremlíka respektuje premiérovo rozhodnutí.

Kremlík podle něj u zakázky na elektronické dálniční známky podcenil v resortu celou řadu věcí. „To, co tam provedli ti lidé panu ministrovi, bylo skutečně trestuhodné. On za to ale nese zodpovědnost, on ty lidi vybírá a musí je usměrňovat. Není možné dělat zakázky v řádu stovek milionů korun tímto způsobem. Neprojednalo se to ani s dozorčí radou,“ zdůraznil Havlíček.

„Nelze to ospravedlňovat tím, že se postupovalo věcně správně, když se o zakázce neřeklo ani vládnímu zmocněnci pro digitalizaci. Nevěděla o tom ani vláda. Byla to chyba, musí se to změnit a život prostě jede dál,“ konstatoval Havlíček, jenž Kremlíka na postu ministra dopravy nahradí.

Na otázku, zda i přes Kremlíkovy dosavadní úspěchy na postu ministra dopravy zapříčiní jedna manažerská chyba to, že bude bez práce, Havlíček znovu zmínil pochybení v řádu stovek milionů korun. „Dostalo se to do fáze, do jaké se to dostalo. Všemu ještě přihrály poslední hodiny a dny, kdy tým kolem ministra Kremlíka nebyl připraven a ochoten tu chybu uznat,“ myslí si.

Následně uznal, že práce na resortu dopravy není jednoduchá, je však připraven převzít povinnosti. „Přistupuji k tomu s respektem a s pokorou. Je to pro mě určitě velká výzva,“ doplnil Havlíček.

Prioritou oné IT zakázky bylo spuštění elektronického systému elektronických dálničních známek, tak aby nedošlo vůbec k žádnému zdržení a lidé ho mohli od příštího roku používat. Babiš by zakázku na e-shop za 401 milionů zrušil. Co tedy se zakázkou a s tendrem bude? „V tuto chvíli velmi intenzivně pracujeme na tom, aby se ta veřejná zakázka ještě zastavila. My nemůžeme připustit, že se to spustí tak, jak to bylo připraveno,“ zmínil Havlíček, že se to musí vyřešit regulérní a právní cestou, tak aby se to napravilo.

„Podle našeho názoru a řady odborníků je to až příliš komplikované a až příliš drahé. Uděláme maximum pro to, aby se to dostalo do režimu, že se to opětovně vytendruje,“ doplnil Havlíček, který téměř vylučuje, že by se mohlo stát, aby po několika týdnech jednání zjistili, že jiná cesta není a museli k zakázce tímto způsobem přistoupit a zaplatit 401 milionů korun.

„Celé se to špatně komunikovalo, dozvěděli jsme se to z médií. Dnes jsme měli setkání s celou řadou odborníků, abychom zjistili, kde se udělala chyba a jakým způsobem se to mělo zvládnout. Opakuji, že to nedělala vláda, ale Státní fond dopravní infrastruktury,“ zdůraznil.

Vysvětlil, jak je proto možné, že k jednání nebyl přizván tolik kritizovaný ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica. „Je to velmi jednoduché, jednání probíhalo na Bezpečnostní radě státu a pan ředitel Hořelica nemá prověrku,“ upřesnil Havlíček.

SFDI a Ministerstvo dopravy argumentují případem z Rakouska, kde celý tento systém stal 265 milionů, plus roční náklady na provoz byly vyčísleny na 85 milionů korun, což se v součtu příliš nevzdaluje od ceny oné kritizované zakázky. „My jsme ale přesvědčeni, že to předražené je. Cifry, které padaly, je třeba vnímat v určitém kontextu a je třeba vidět i zadání, které tam bylo. Podle všech indicií, které máme, to lze dělat levněji a hlavně nejspíše i jednodušeji,“ uzavřel Havlíček a zopakoval, že se dnes snaží vymyslet jednodušší a uchopitelnější systém, který bude postaven na dostatečně silných bezpečnostních pilířích. Pevně prý věří, že bychom od ledna 2021 mohli již nakupovat elektronicky dálniční známky. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Když se to hodí, prosazují lidská práva. Když ne, tak celistvost. Profesor chce skoncovat s dvojím metrem Západu

17:20 Když se to hodí, prosazují lidská práva. Když ne, tak celistvost. Profesor chce skoncovat s dvojím metrem Západu

„Mezinárodní řád založený na pravidlech“, který bývá prezentován jako spojení mezinárodního práva a …