Letecké muzeum Kbely: Poklady české letecké historie ožívají s příchodem letních prázdnin

02.07.2024 16:59 | Monitoring

S nástupem letních prázdnin a rozběhnutím turistické sezóny přichází ideální čas navštívit jedno z největších leteckých muzeí v Evropě – Letecké muzeum Kbely. Tato kulturní perla ukrývá stovky letadel a vzdušných pokladů, které mapují historii českého letectví.

Letecké muzeum Kbely: Poklady české letecké historie ožívají s příchodem letních prázdnin
Foto: archiv
Popisek: Letecké muzeum Kbely.

Historie v hangárech Staré Aerovky

Hangáry Staré Aerovky, které jsou součástí Leteckého muzea Kbely, nesou v sobě bohatou historii. Tisková mluvčí společnosti Aero Vodochody, Radka Černá, k tomu uvedla: „Hangáry Staré Aerovky – tady se psala historie českého letectví. Vzlétl odtud na nebe stíhací letoun Aero A-18 z roku 1923.“

Návštěvníci zde mohou spatřit prototypy legendárních cvičných letadel, jako jsou Aero L-29 Delfín a Aero L-39 Albatros. Tyto stroje tvořily nedílnou součást výcviku pilotů po celém světě. „Dva hangáry Staré Aerovky se nacházejí na pražském letišti v Letňanech jako součást Leteckého muzea Kbely,“ dodává Černá.

Historické exponáty

Hangár č. V, postavený mezi lety 1940 a 1941, nyní slouží jako výstavní prostor pro bombardovací a bitevní letouny. Naproti tomu hangár č. VI byl prvním prostorem Aero pro sestavování a zalétávání letadel. Dnes zde najdeme expozici společnosti Aero, která letos slaví 105. výročí svého založení.

„Z hangáru č. VI v roce 1923 poprvé vzlétla jediná sériová stíhačka Aero A-18 vyráběná v Aero. Stíhací letoun vznikl na základě požadavků československého vojenského letectva,“ říká Radka Černá. Tento letoun, jehož šéfkonstruktérem byl Antonín Husník, je dnes rekonstruován a vystaven v muzeu.

Významné prototypy

Letecké muzeum Kbely také vystavuje první prototypovou verzi Delfína s označením XL-29-2, která poprvé vzlétla 5. dubna 1959. Tento letoun, s více než 315 nalétanými hodinami, je považován za nejúspěšnější výcvikový stroj všech dob.

„Prototyp legendárního cvičného letounu Aero L-39 Albatros, s označením L-39X-02, byl jako první ve vzduchu ze všech 11 vyrobených prototypů v letech 1966 až 1977,“ uvádí Černá. Tento prototyp nalétal celkem 3 545 hodin a jeho poslední let se uskutečnil v roce 2010.

Muzeum plné historie

Letecké muzeum Kbely disponuje sbírkovým fondem o 275 letadlech, z nichž více než 120 je vystaveno pro veřejnost. Muzeum je otevřené až do října každý den mimo pondělí od 10.00 do 18.00 hodin.

„V areálu Stará Aerovka u letňanského letiště se historické hangáry č. V a VI poprvé otevřely veřejnosti v roce 2016,“ připomíná Radka Černá. Pro milovníky letectví a historie představuje návštěva tohoto muzea jedinečnou příležitost nahlédnout do bohaté historie českého letectví a objevit vzácné letecké poklady.

Letní prázdniny tak nabízejí ideální příležitost k návštěvě Leteckého muzea Kbely a k objevování fascinujících příběhů z historie českého letectví.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Budete nějak řešit docházku vašich senátorů?

A jestli ano jak? A nemyslíte, že by stálo za úvahu, aby všichni politici, teda i poslanci a ministři byly z větší části placeni za odvedenou práci? Třeba za to, jak často se účastní schůzí, hlasování, kolik předloží zákonů apod? Nemyslíte, že by to pak politiky motivovalo, aby opravdu makali? Netvr...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kolik ten náš materiál zabil lidí. A kolik stál. Xaver se s Mynářovou pustili do ožehavého tématu

11:40 Kolik ten náš materiál zabil lidí. A kolik stál. Xaver se s Mynářovou pustili do ožehavého tématu

Luboš Xaver Veselý s Alexandrou Mynářovou, moderátorkou a manželkou bývalého vedoucího Kanceláře pre…