Profesor Osolsobě v dopise hned na začátku uvedl, že divadlo působí lidem radost i nelibost, rozpaky i zklamání. Co ale prý nevěděl, je, že může působit tak palčivou bolest, zármutek a pocit zahanbení, morální hnus, strach ze znesvěcení, zoufalství a pocit bezmoci, jaký podle svých slov viděl u těch, které v posledních čtyřech měsících v Brně potkával. „Obrazy ze hry Naše násilí a vaše násilí je škodolibě zranily a znejistily jejich důvěru v divadelní kulturu vůbec,“ uvádí v dopise pan profesor s tím, že mluvil s lidmi všech generací, věřícími i nevěřícími.
Vysokoškolský pedagog Petr Osolsobě také v dopise uvedl, jak by se podle něj k tomuto problému postavil jeho otec, profesor Ivo Osolsobě, „(‚Prasárna!‘) a byl by zraněný bez obvyklého vtipu a myslím, že vím, co by asi řekl profesor zakladatel Bořivoj Srba – sousloví ‚morální hnus‘ ostatně beru z jeho úst,“ píše Petr Osolsobě a dodává. „Velmi vážně a s obavami mi mluvíval o dnešním zneužívání umělecké svobody, naposledy u příležitosti svých osmdesátin. Vždy bráníval Cyranovo právo vyhnat Montfleuryho ze scény, protože předvádí kýč, natož rázně zastavit ‚morální hnus‘,“ vysvětluje v dopise Osolsobě.
Hrubnutí společnosti
Profesor v dopise také upozorňuje, že umělecká rada DIFA se nedokázala ani vyslovit (natož postavit) k uvedení hry Naše násilí a vaše násilí. „Nezaujala ani mírné hodnotové, ale nehodnoticí hledisko s použitím Čapkova citátu, které jsem navrhl a o němž se pak ani nehlasovalo. Divíme se hrubnutí společnosti a neřekneme nic k největší hrubosti v moderních dějinách českého divadla, na brněnské scéně a v našem uměleckém odvětví, za něž neseme zvláštní odpovědnost,“ píše profesor a „přitvrzuje“.
„Nedokážeme-li uplatnit naši divadelní zkušenost, hloubku pohledu a cit pro umělecký tvar a odborné znalosti ani tam, kde jde o zneužití samotného divadla a umělecké svobody k samoúčelnému rituálu msty a nenávistného hanobení něčeho, na čem stojí civilizace a kultura – k čemu vůbec zasedáme? K čemu tu jsme? Abychom poslouchali argumenty typu: protože se na magistrátu vyslovili proti spolu s lidovci i komunisti, musel jsem bránit uvedení hry?“
„Co je tohle za sofisma,“ ptá se dále v dopise pan profesor a dodává. „Že musíme chránit uměleckou svobodu, i když jejím obsahem je vytahování zmuchlané vlajky naší země ze ženského přirození, grafické předvedení Krista s atributy sestoupení z kříže, provádějícího sexuální násilí a dehonestovaný a oběšený Jan Pavel II., ten, který se tolik zasadil za nenásilný konec totality ve východní Evropě?“ poukazuje profesor a ptá se, kam je až dobré zajít s dětinskou idolatrií „umělecké svobody“.
Vzkaz pro Martina Glasera
V dopise oslovuje pan profesor konkrétně i ředitele Národního divadla v Brně Martina Glasera. „A Vy budete, pane Glasere, bránit ‚svobodu‘, hanobit křesťanskou zbožnost, Krista, Jana Pavla II., i státní vlajku třeba i s pomocí policie? Místo abyste řekl: ‚Chybili jsme‘ a lidem, zvlášť Brňanům, jste se omluvil za tuto dramaturgickou volbu, budete sprostě ukazovat a naznačovat, že ‚fašisté‘ jsou právě ti, jejichž mravní cit jste předtím pomáhal pozurážet a kteří nedokázali neprojevit své roztrpčení?“ ptá se profesor a Glaserovi vzkazuje, že se má mírnit, až bude hauzírovat slovem „fašisté“ proti těm, kteří se jen vášnivě zastávají obyčejné úcty a ohleduplnosti, kterou právě organizátoři pošlapali.
Umělecká svoboda je důležitá
Profesor také v dopise vysvětluje, že sám moc dobře ví, co je umělecká svoboda, a že je mu drahá. „Naše první divadlo TAK-TAK bylo rozpuštěno StB po výsleších na podzim roku 1981 a naše druhé divadlo uvedlo roku 1985 prvního Kafku od dob Grossmanova Procesu a krylo přitom režiséra vymyšleným jménem,“ vzpomíná profesor s tím, že v té době nesměli Bořivoj Srba ani Ivo Osolsobě na Janáčkově akademii ještě vůbec vyučovat.
„Dobře vím, že svoboda umění a svoboda vůbec něco stojí. A když jsme ji konečně v roce 1989 získali, k čemu teď naší pasivitou posluchače vedeme? Že zneužívat svobodu ke snadnému hanobení křesťanství i Krista, ale i státní vlajky a jiných symbolů je normální umělecká volba a cesta?“ ptá se profesor Osolsobě.
Dopis pro organizátory festivalu z 5. dubna
Na závěr svého dopisu také profesor Osolsobě uvedl, co ve svém listě z 5. dubna 2018 napsal organizátorům festivalu Divadelní svět. Ty požádal, aby své pozvání těch, kteří zneužívají umělecké svobody, odmítli, a produkci, podle jeho slov nerozvážně již smluvenou, zrušili.
„Neučiníte-li tak, ukážete touto produkcí rituál útočné nenávisti, bezohledné zlomyslnosti a pyšné prázdnoty jako obraz oné ‚kultury‘, za kterou by se nikdo z nás nejspíš zasazovat nechtěl, která se však tímto konáním stává ‚kulturou‘ budoucnosti,“ napsal profesor Petr Osolsobě.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: David Hora