Mrznou bez jídla a vody. Ukrajina nařídila evakuaci. To není bojiště, jenom Poláci už mají dost

29.11.2023 16:50 | Zprávy

Polští řidiči kamionů nadále protestují proti neomezenému přístupu ukrajinských dopravců na polské území na základě závazku, který Ukrajině dala Evropské unie. Od začátku listopadu jsou proto blokovány tři klíčové hraniční přechody s Ukrajinou, kde protestující povolují projet jen jednomu ukrajinskému kamionu za hodinu. V tomto týdnu polští dopravci rozšířili blokádu o čtvrtý hraniční přechod. Polská vláda dopravce nejprve vyzývala k ukončení protestu, nyní chce situaci řešit na půdě Evropské unie a vyjednat pro ukrajinské dopravce novou dohodu.

Mrznou bez jídla a vody. Ukrajina nařídila evakuaci. To není bojiště, jenom Poláci už mají dost
Foto: Václav Fiala
Popisek: Kamiony

Začátkem listopadu protestující zablokovali tři klíčové hraniční přechody Dorhusk–Jagodin, Korczowa–Krakovec a Hrebenne–Rava–Ruska a prohlásili, že hodlají zastavit komerční dopravu, dokud vláda ve Varšavě a rozhodující činitelé v Bruselu neobnoví omezení přepravních operací pro ukrajinské dopravce, která platila před loňskou invazí Ruska na Ukrajinu.

„Uděláme to tak, jak to udělali zemědělci – budeme protestovat, dokud vláda neuzná, že existuje problém, a něco s tím neudělá,“ uvedl jeden z protestujících, jak informoval server politico.eu.  

Polský dopravní průmysl uvádí, že letos polské hranice do konce roku překročí téměř milion kamionů, zatímco před válkou jich do Polska ročně projelo jen asi 180.000. Protestující na přechodech proto povolili průjezd pouze jednomu kamionu za hodinu s výjimkou vozidel převážejících humanitární a vojenskou pomoc, zvířata nebo produkty podléhající rychlé zkáze; povolen byl nadále i průjezd osobních automobilů.

Podle polských autodopravců ukrajinští kamionoví dopravci přepravují zboží dokonce mezi jednotlivými místy v Polsku a rovněž přepravují náklad mezi Polskem a třetími zeměmi. Ničí tak polskou kamionovou dopravu, která nemůže konkurovat levným ukrajinským dopravcům. Mnoho menších dopravců prý čelí krachu.

Na rozdíl od zemědělců, kteří měli podporu vlády, což vyústilo v obilnou dohodu Evropské komise a několika zemí včetně Polska nebo Slovenska, řidiči kamionů takovou podporu zprvu neměli. Polská a ukrajinská vláda i Evropská komise vyzývaly protestující, aby nechali kamiony projet.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Jakub Makarovič

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

senát

V tom, že teď senát funguje jako automat na podpisy s vámi souhlasím. Jak dlouho ale myslíte, že to bude trvat? ANO teď sice poprvé aspoň částečně uspělo, ale pořád je to málo. Čím to podle vás je? A upřímně, kdyby ANO bylo vládní stranou a současně mělo v senátu většinu, nemyslíte, že by to byl ste...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Jak to, že ukrajinští dopravci mohou jezdit tak lacino ?, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseRB , 29.11.2023 17:05:35
Že by jezdili na "smrdutou" ruskou naftu, od které se distancujeme ?

|  16 |  0

Další články z rubriky

„Snažil se utnout Mašína.“ Řádění Řezníčka v ČT, když vítězil Trump. Byl přistižen

4:41 „Snažil se utnout Mašína.“ Řádění Řezníčka v ČT, když vítězil Trump. Byl přistižen

Spoluzakladatel Společnosti pro obranu svobody projevu Daniel Vávra po sledování speciálu ČT k prezi…