Nabíjení pro elektromobil každých 60 km. Jinak pokuta. V EU pletli bič i na nás

25.10.2022 9:48 | Zprávy

Evropský parlament chce dále podporovat elektromobilitu. Shodl se, že by nabíjecí stanice na hlavních silnicích měly být umístěny každých 60 kilometrů, každých 100 kilometrů by pak měly být umístěny čerpací stanice na vodík. Nová pravidla jsou součástí balíčku „Fit for 55 do roku 2030“. Nyní o těchto požadavcích budou diskutovat zástupci europarlamentu, Evropské komise a Evropské rady. A německý europoslanec Ismail Ertug, který byl pro tento návrh zpravodajem, prohlásil, že problémem EU jsou členské státy a je zklamaný, že mu europarlament nekývl na návrh, že by každá chybějící stanice znamenala pokutu 1000 euro pro členský stát.

Nabíjení pro elektromobil každých 60 km. Jinak pokuta. V EU pletli bič i na nás
Foto: Repro Youtube
Popisek: Nabíjecí stanice pro elektromobily

Jak je známo, jedním z hlavních témat vedení Evropské unie je boj se změnou klimatu. Součástí tohoto boje je pak například snaha, aby obyvatelstvo začalo používat místo vozů poháněných fosilními palivy vozidla poháněná elektřinou nebo vodíkem. Zatím ovšem pro taková vozidla chybí infrastruktura, alespoň si to myslí europoslanci, kteří minulou středu odhlasovali, že by se s tímto nedostatkem mělo něco dělat.

Jak uvádí stránky Evropského parlamentu: „Aby se EU stala klimaticky neutrální, požadují poslanci dobíjecí stanice pro automobily každých 60 km, vodíkové čerpací stanice každých 100 km a snížení emisí z lodí.“ Nová pravidla jsou součástí balíčku „Fit for 55 do roku 2030“, plánu EU snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů nejméně o 55 % ve srovnání s rokem 1990.

Poslanci požadují stanovení minimálních závazných vnitrostátních cílů pro zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Členské státy budou muset do roku 2024 předložit svůj plán, jak jich dosáhnout. Podle přijatého usnesení by do roku 2026 měla být na hlavních silnicích EU každých 60 km k dispozici alespoň jedna dobíjecí stanice pro elektromobily. Stejný požadavek by měl platit pro nákladní vozidla a autobusy, ale pouze na hlavních sítích TEN-T a měl by se týkat výkonnějších stanic. Výjimky by platily pro nejvzdálenější regiony, ostrovy a silnice s velmi malým provozem. Poslanci rovněž navrhují zřídit více vodíkových čerpacích stanic podél hlavních silnic EU (každých 100 km namísto každých 150 km, jak navrhuje komise) a zřídit je rychleji (do roku 2028 namísto 2031), uvádí stránky této instituce.

Dobíjecí stanice pro alternativní paliva by měly být dostupné pro všechny značky vozidel a platba za dobíjení by měla být snadná. Stanice by měly zobrazovat cenu za kWh nebo za kg, měly by být dostupné a informace na nich jednoduché k porovnání. Poslanci také chtějí, aby do roku 2027 byl zřízen společný evropský přístupový bod pro data o alternativních palivech, který by poskytoval informace o dostupnosti stanic, čekacích dobách a cenách na různých stanicích po celé Evropě.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zeman potopil před kamerou Fialu: Drtivě prohraje volby. A ví to

20:52 Zeman potopil před kamerou Fialu: Drtivě prohraje volby. A ví to

Prezident Miloš Zeman v pořadu Jak TO je s moderátorem Markem Stonišem komentoval aktuální politické…