Napálený Šídlo. Jen špička neznalosti českých novinářů. Lipovská probrala více

10.08.2024 19:54 | Monitoring

Ekonomka a bývalá členka Rady České televize Hana Lipovská v pořadu Aby bylo jasno upozorňuje na to, že i renomovaní novináři mohou šířit neověřené nebo zavádějící informace. Lipovská kritizuje, že tito novináři, kteří často varují před dezinformacemi, sami šířili nepřesné informace. Sama tak zpochybňuje média a jejich schopnost poskytovat přesné informace o ekonomickém dění.

Napálený Šídlo. Jen špička neznalosti českých novinářů. Lipovská probrala více
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Hana Lipovská

Hana Lipovská se úvodem videa na youtubovém kanále Aby bylo jasno zabývala případem pražského Brašnářství Tlustý a spol. Společnost vyrábějící originální výrobky z kůže před třemi dny na Facebooku vyvěsila příspěvek s výzvou pro své příznivce, aby si v rámci podpory brašnářství zakoupili nějaký výrobek z jejich dílny.

„Bez prodeje není výroby. I když makáme ze všech sil, dáváme lidem nejlepší, co dovedeme, nedokážeme ufinancovat provoz. Je to kritické. Máme nyní pár dnů, než na nás dopadne damoklův meč. Obstavení účtů. Insolvence. Konec,“ uvedlo Brašnářství Tlustý a spol. „Kupte si dnes něco pěkného. Dnes, ne zítra. Umožníte nám pokračovat dále. Ať už to bude opasek, peněženka, boty nebo taška. Každá koruna pomůže.“

Výzvu o pomoc sdílel i například novinář Jindřich Šídlo ze Seznam Zpráv. „Tohle by byla velká škoda. A ano, jejich věci kupujeme, bohužel jsou tak kvalitní, že peněženka vydrží navždy...“ napsal Šídlo na X.

Jeho příspěvek následně přesdílel i novinář Martin Veselovský z DVTV.

Po velké odezvě od veřejnosti a médií, se však ukázalo, že firma ve skutečnosti nebyla v bezprostředním ohrožení krachu. „Dneska se ukázalo, že se jednalo o dokonalou fake news, nebo třeba o skvělý marketingový tah. Že brašnářství nekrachuje, což bylo každému, kdo se podíval na jejich výsledovku bylo víceméně jasné,“ shrnula situaci okolo brašnářství Lipovská. Označila ji za „dobrý, ale ne zcela morální pokus“, jak zvýšit obrat.

Posouzení, zda se jednalo o dobrý či špatný marketingový tah nechala Lipovská na posouzení odborníků. Vyzdvihla však skutečnost, že informaci o domnělé insolvenci brašnářství sdíleli i „žurnalistická esa“, jimiž jsou právě Jindřich Šídlo a Martin Veselovský, kteří často poučují veřejnost o tom, co je dezinformace a jak ji rozpoznat.

„Kteří nás neustále poučují o tom, kdo je a není dezolát. Který nás neustále poučují o tom, co je a není dezinformace. Kteří se neustále pohoršují nad tím, jak ten prostý občan – který má v jejich líčení dva zuby – nerozpozná fake news. No a vidíme, že ani čeští žurnalisté z prestižních serverů a webů nejsou nejenom odolní vůči dezinformacím, ale ani vůči jejich šíření,“ řekla Lipovská.

Poukázala tak na to, že i novináři, kteří se staví do role autorit v oblasti pravdivosti informací, sami podlehli a šířili nepřesné nebo zavádějící informace. „Nepravdě mohou podlehnout i ti, kteří se ve svých podcastech vysmívají hlouposti dezolátů a těch kdo údajně naskakují na dezinformace, a dokonce je šíří,“ řekla Lipovská. „Ano, i novinář slavného Seznam Zprávy může šířit dezinformace,“ dodala.

Závěrem uvedla, že oba dva novináři nesdíleli například data z registru smluv či databáze Hlídač států, jež ukazují, že Brašnářství Tlustý a spol. si v letošním roce získala podporu ve výši 448 000 korun na pořízení zásob za účelem podnikání v oblasti maloobchodu s koženými výrobky z 5. dubna 2024. „Tuto podporu poskytla naše státem vlastněna Národní rozvojová banka, a.s.,“ sdělila Lipovská. Další podporu ve výši bezmála půl milionu korun získala firma i v březnu.

„Jinými slovy, kdyby to brašnářství skutečně krachovalo, byl by to problém pro nás. Pro daňové poplatníky, protože my jsme se skládali na tyto podpory,“ uvedla Lipovská.

Lipovská závěrem zpochybnila důvěryhodnost médií jako zdroje informací o ekonomice. Pokud novináři ověřují ekonomické informace stejně „poctivě" jako v tomto případě, podle ní se nelze spolehnout na to, že informace, které dostáváme o ekonomice, jsou přesné a pravdivé. „Pokud naši novináři ověřují tyto informace právě tak poctivě, jako tu kachnu o krachu jednoho brašnářství, pak je otázka, zda skutečně víme, co se ve světové nebo naší ekonomice děje, nebo jestli jenom hledíme do velmi kalného rybníku,“ řekla Lipovská.

Novinář Martin Veselovský po zjištění, že se pravděpodobně jednalo o marketingový tah firmy Brašnářství Tlustý a spol, na X uznal, že jen „skočil na špek“.

„Takže jsem kokot. Brašnářství Tlustý nekrachuje, jen jsme jim skočili na špek. I já,“ napsal Veselovský.

Celé video k vidění zde:

 

 

 

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Kratochvílová

Mgr. Jan Tecl, MBA byl položen dotaz

Nemyslíte, že je třeba pomoc hlavně lidem, ne bankám?

Dobrý den, můžete mi vysvětlit, jaký smysl mají poplatky za předčasné splacení hypoték? Proč trestat ty, co se chtějí a mají možnost se zbavit dluhů? Vždyť banky na úrokách i tak dostávají dost a žadatelé, hlavně mladí, mají dost problémů s tím vůbec na hypotéku dosáhnout, tak proč jim ještě ODS a T...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kočka snědená migranty novým tématem voleb v USA

10:24 Kočka snědená migranty novým tématem voleb v USA

Volební souboj v USA může být hodně těsný. Pro voliče demokratů i republikánů je nejdůležitějším tém…