Nekvalitní silnice? Nepochopili jste metodiku hodnocení, vzkázal ředitel ŘSD

25.11.2024 20:46 | Monitoring

Nejvyšší kontrolní úřad ostře zkritizoval údržbu silnic, čímž opět oživil dlouhodobý spor o kvalitu našich komunikací. Ředitel silnic a dálnic Radek Mátl se v rozhovoru pro Český rozhlas brání tvrzením, že kontroloři nepochopili metodiku hodnocení kvality vozovek.

Nekvalitní silnice? Nepochopili jste metodiku hodnocení, vzkázal ředitel ŘSD
Foto: Hans Štembera
Popisek: Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl

Stát dal v letech 2018 až 2023 na opravy a údržbu silnic první třídy 62,5 miliardy korun, přesto byla téměř třetina z nich v nevyhovujícím stavu, uvedli kontroloři. V některých případech podle nich byly peníze za opravy silnic vynaloženy neúčelně. 

Šéf silničářů označuje tvrzení NKÚ o třetině silnic v nevyhovujícím stavu za hrubě nepravdivé. „Prakticky se jedná o malý vzorek kilometrů, které jsou v tuto chvíli v havarijním stavu tak, že by ohrožovaly bezpečnost,“ reagoval na otázku, jak velká část silnic první třídy tedy v tom zkoumaném období byla podle něj v nevyhovujícím nebo havarijním stavu.

Tento rozpor podle něj zapříčinil nepochopení hodnocení vozovky ze stran kontrolorů. „Plyne to z nepochopení klasifikačních stupňů hodnocení kvality vozovky. My máme jasnou škálu hodnocení kvality vozovky od jedničky až do pětky, kdy stupeň pět je nejhorší. Ukazuje nám to aktuální stav vozovky, kam máme vstoupit s plošnou opravou,“ uvedl v rozhovoru Mátl.

„Není potřeba oprava komunikací, které v tuto chvíli nejsou na hraně životnosti,“ upozornil.

Teprve až se to dostane do stavu nevyhovujícího či teoreticky havarijního, teprve v té chvíli se připraví a udělá plošná oprava, protože běžná údržba už se stává neefektivní, pokračoval Mátl. Takto se standardně postupuje rok od roku, je to de facto cyklická údržba silniční sítě.

Vysvětlil, že Ředitelství silnic a dálnic v podstatě označuje jako nevyhovující úseky, které jsou vyhovující, a NKÚ, které vychází z těchto údajů, to převzal. „Z hlediska bezpečnosti a plynulosti dopravy to znamená bezpečnost pro řidiče, ta komunikace je vyhovující. Samo NKÚ ve vypořádání v závěrečném protokolu taky konstatovalo, že tímto nelze říct, že komunikace je nebezpečná, ale komunikace v té chvíli pouze vykazuje dílčí závady, které je potřeba opravit plošnou dílčí opravou, nikoli běžnou údržbou,“ doplnil Mátl.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Natálie Brožovská

Ing. Jaroslav Faltýnek byl položen dotaz

Děláte ve sněmovně vůbec něco?

Dobrý den, zajímalo by mě, co jako poslanec děláte, že o vás není vůbec slyšet? Ani nikde v televizi jsem vás dlouho neviděl, nečetl s vámi žádný rozhovor. Přijde mi, že vás Babiš nechal kandidovat jen proto, aby vám zajistil dobře placené místo, ale jakoby vám zakázal, abyste se po vašem skandálu v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 9 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Muskův výsměch stíhačkám, za které dáme 150 miliard. Svět prý míří někam úplně jinam

23:01 Muskův výsměch stíhačkám, za které dáme 150 miliard. Svět prý míří někam úplně jinam

Podnikatel a miliardář Elon Musk stíhačky F-35 označil za zastaralé, drahé a špatně navržené. Podle …