PR agentura placená Home Creditem nejbohatšího Čecha Petra Kellnera podle všeho ovlivňovala tuzemskou veřejnou debatu ve prospěch Číny. Vyplývá to z dokumentů, které získal server Aktuálně.cz. Případ zmapoval právě redaktor Lukáš Valášek.
„Standardně ta PR práce funguje směrem k nám novinářům úplně logicky, nějaká firma si najme PR agenturu a ta prostě vylepšuje v médiích její jméno. To je asi rutina a každý novinář s tím musí počítat, že s nějakým takovým PRistou se setká. Tady to ale fungovalo jinak a pro mě, když jsem o tom původně slyšel, tak poměrně šokujícím způsobem, protože Home Credit pana Petra Kellnera, tak PR agenturu neplatil proto, aby vylepšovala jeho jméno, ale platil ji proto, aby vylepšovala renomé komunistické Číny v České republice. A tam už se dostáváme na velmi tenkou plochu, protože proti těm čínským aktivitám přesně tohoto typu dlouhodobě varuje Bezpečnostní informační služba, považuje to za jedno z největších zpravodajských rizik současné doby,“ popsal Valášek.
„Nelegální to není, to bezesporu ne, na druhou stranu se můžeme bavit o tom, nakolik je to etické a nakolik všichni ti zapojení lidé, kteří o tom věděli, se chovali eticky ve prospěch řekněme bezpečnosti své vlastní země,“ dodal Valášek. „Pro mě to téma, když bych ho měl popsat, je především o tom, že jedna firma nejbohatšího Čecha se tady stala jakýmsi vehiklem, který se snaží ovlivňovat veřejné mínění ve prospěch komunistické Číny,“ zmínil.
„Je potřeba podtrhnout, že PPF v Číně má velmi rozsáhlé aktivity, má tam rozpůjčované, právě Home Credit, několik stovek miliard korun, jsou to obrovské částky a v Číně samozřejmě každá taková společnost je závislá na libovůli tamní komunistické vlády, aby tam mohla podnikat, aby si udržela licence, které tam pan Kellner získal a v tomto ohledu se ukazuje už několik let, že je samozřejmě důležité, aby zahraniční politika České republiky, odkud PPF, respektive Home Credit pocházejí a Číňané to velmi dobře vědí, tomuto odpovídala, aby k Číně nebyla nepřátelská, aby byla pokud možno co nejpřívětivější,“ dodal.
Moderátor Martin Veselovský se následně ptal na roli PR agentury CNB. „Zajímala by mě její role. Je zajímavé pro laika, že jak na jednom konci, tak na druhém konci jsou dva čeští miiliardáři, Daniel Křetínský a Petr Kellner,“ zkonstatoval Veselovský.
„S panem Křetínským je to trošku složitější, ta jeho role tam. Nicméně samozřejmě pan Kellner tak je ten, kdo z většiny vlastní firmu Home Credit, firma Home Credit ty aktivity PR agentury CNB platila a ve své podstatě tato agentura pak dělala celou řadu činností, které, jak je evidentní z těch detailních výkazů práce, které jsme získali a kterou ona pak posílala Home Creditu, tak se snažili různými způsoby pomoci image Číny v České republice. Pan Křetínský, ten je tam vcelku zajímavě uchycen, protože on je vlastně dodnes oficiálním vlastníkem portálu Info.cz, kde se některé ty výstupy, které si PR agentura vykazovala jako výsledek své činnosti, objevovaly. A zároveň jednatelem vydavatelské firmy Info.cz, tak je pan Jirsa, což je zároveň většinový vlastník té PR agentury. A pokud se podíváme na dlouhodobou činnost a fungování portálu Info.cz, tak tam můžeme vysledovat takový zajímavý obrat, který se datuje někdy do února letošního roku, kdy najednou ten portál začal publikovat velké množství textu o Číně a byli to v mnoha případech texty, které nebyly k Číně úplně dvakrát kritické. A my samozřejmě dovozujeme, že jedním z těch důvodů je právě aktivita tady této PR agentury,“ sdělil Valášek.
Šéfredaktor serveru Info.cz Michal Půr se brání, že po analýze textů o Číně došli k tomu, že byly z velké většiny kritické nebo neutrální. „Každý si může udělat svoji analýzu, to určitě není nic proti ničemu. Já musím říct, že jsme si dali celkem velkou práci, abychom četli některé komentáře, které právě psal pan Půr, které se týkaly Číny a z těch úplně nějaká dramatická kritika čínského režimu nečiší. Já bych se nechtěl pouštět do nějakých debat, co je kritické, co je méně kritické, co je nekritické, každý to měřítko má asi někde jinde, ale obecně ta frekvence těch textů a jejich tematika, tak je velmi zajímavá, když si to člověk projede,“ sdělil Valášek.
Tvrzení, že by Home Credit stál za vytvářením tajných sítí na ovlivňování veřejného mínění, odmítá i samotná společnost ústy mluvčího Milana Tománka. „Otázka je, jak oni sami tu činnost vidí. Pan Sazima, což je člověk, který je podepsaný pod těmi výkazy práce, je to zaměstnanec, výkonný ředitel té PR agentury, která tu činnost dělala, tak nám při té první konfrontaci řekl, že vlastně nejde o nic špatného, protože oni jenom tu debatu o Číně, která je v Česku podle něj vychýlená příliš aktivistickým směrem, tak že vrací do nějakého středu. Že to je vlastně jejich činnost a že to tudíž není nic, za co by se měli stydět. Samozřejmě, pak je ovšem otázka, proč to dělají skrytě za pomoci PR agentury a nepřiznávají roli Home Creditu,“ dodal Valášek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef