Němci „vyřešili“ krizi. Budou dotovat elektroauta

27.11.2024 9:12 | Zprávy

Před předčasnými volbami, které proběhnou 23. února, se německé strany uchylují k zoufalým řešením. Klíčový průmysl Německa se bortí, hrozí masivní stávky. SPD kancléře Olafa Scholze – spolu se Zelenými – chce v širším měřítku oživit energeticky náročný německý průmysl snížením cen energií prostřednictvím dotací. Politici volají i po tom, aby se zavedly další dotace na nákupy elektromobilů.

Němci „vyřešili“ krizi. Budou dotovat elektroauta
Foto: Repro YouTube ElectroDad
Popisek: Elektromobil Volkswagen ID.3

V automobilovém a ocelářském průmyslu se chystá masivní propouštění. Největší německá automobilka Volkswagen za 87 let své existence se poprvé chystá uzavřít provozovny v domovském Německu a propustit tisíce zaměstnanců.

Anketa

Budeme se mít v roce 2025 ekonomicky lépe než v roce 2024?

1%
97%
hlasovalo: 2455 lidí

„Postupem času si uvědomujeme, že mnoho lidí je prostě opravdu naštvaných, že se to děje,“ řekl Thorsten Gröger, hlavní vyjednavač IG Metall, největšího německého odborového svazu a dodal, že první masivní stávky proběhnou před 9. prosincem.

Do 9. prosince proběhnou podle Grögera pouze varovné stávky. 9. prosince mají proběhnout rozhovory mezi odbory a vedením Volkswagenu. Pokud nedopadnou dobře, Gröger hrozí rozsáhlejšími protestními akcemi. „Jsme na to připraveni,“ řekl.

Situace je obtížná i proto, že německá vláda je nyní paralyzovaná vlastním rozpadem. Vládní koalice tří stran se rozpadla poté, co kancléř Olaf Scholz po svých koaličních partnerech požadoval, aby byl prolomen zákon o dluhovém stropu, který je v Německu zasazen do ústavy. Scholz chtěl dočasně zvednout dluh, aby mohl silněji podpořit Ukrajinu v boji proti Rusku. S čímž nesouhlasil předseda Svobodných Christian Lidner a vláda se rozpadla.

Termín nových voleb je ohlášen na 23. února 2025. Přičemž je nepravděpodobné, že nová vláda bude hned po volbách usnášeníschopná, protože povolební vyjednávání se může protáhnout i na několik měsíců. Povolební vyjednávání už nyní komplikuje i skutečnost, že výrazně sílí podpora strany Alternativa pro Německo (AfD), vůči které se všechny ostatní strany vyhranily s tím, že spolupráce je vyloučená. AfD aspiruje na druhou nejsilnější stranu Německa. Média a ostatní strany AfD nazývají protisystémovou a extrémně pravicovou.

Anketa

Prospěje České republice vítězství Donalda Trumpa?

88%
hlasovalo: 20572 lidí

Krize průmyslu se ovšem netýká pouze Volkswagenu. V poslední době jako kdyby se se špatnými zprávami v Německu roztrhl pytel. Výrobce oceli Thyssenkrupp oznámil, že by do roku 2030 mohl propustit až 11 000 pozic. Bosch oznámil, že zruší 3 500 pracovních míst. ZF Friedrichshafen uvažuje o propuštění minimálně 12 000 zaměstnanců do roku 2030. Continental se chystá propustit 5 500 pozic po celém světě.

Německý spolkový statistický úřad informoval, že počet firemních insolvencí v říjnu meziročně stoupl o 22,9 %. A doplnil, že počet insolvenčních návrhů od července 2023 stabilně rostl dvouciferným tempem. „Prudký pokles poptávky z Německa i ze zahraničí, vysoké náklady na energie a kvalifikovanou pracovní sílu, značná daňová a byrokratická zátěž – to vše vytváří tlak na podnikatelské vyhlídky a na finanční situaci,“ uvedla v reakci na čísla Německá obchodní a průmyslová komora (DIHK) a informaci zprostředkovala Patria.

Dolní Sasko, kde Volkswagen sídlí, zůstává baštou SPD nynějšího kancléře Olafa Scholze. Strana je s automobilkou nerozlučně spjata. Stát v ní drží 20procentní podíl a v jeho představenstvu sedí premiér státu, politik SPD Stephan Weil.

„S podporou státu se Volkswagen za posledních 75 let stal velkou a celosvětově úspěšnou společností,“ řekl Weil v rozhovoru pro německý deník Süddeutsche Zeitung. Dodal, že by nebylo moudré demontovat drahé konstrukce, které byly postaveny pro výrobu elektromobilů.

Co navrhuje Weil a s ním i vládní SPD? Chce, aby byla obnovená dotace na nákup elektromobilů. Zároveň horuje za to, aby se obnovil princip daňového zvýhodnění pro spotřebitele za nákup a provozování elektromobilu. Dále SPD spolu se Zelenými, s kterými seděla poslední tři roky ve vládě, chce oživit německý energeticky náročný průmysl tím, že bude vysoké ceny energií vykrývat dotacemi.

„Otázkou je, zda by takové kroky – i kdyby se na nich politici dokázali shodnout – stačily. A to vzhledem k masivním strukturálním problémům, kterým Německo čelí,“ píše k tomu Politico. A dodává, že je otázka problematická i pro to, že se mění globální obchod a stává se stále více protekcionalistický. A s tím německá ekonomika zaměřená na export neumí příliš pracovat a politici na ni nedokážou reagovat.

„Výzvy jsou hlubší a větší, než jsme možná uznali v debatách a politických rozhodnutích posledních let,“ řekl v úterý na průmyslovém summitu ministr hospodářství Zelených Robert Habeck. Odborář Thorsten Gröger pravil, že teď není čas na líbivá předvolební hesla, ale funkční řešení a funkční politiku. To, jak se Německo dokáže porvat s problémy ve Volkswagenu, určí jeho další cestu, myslí si.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marian Kučera

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 16 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Nehorázné. Co se skrývá za poslední peticí za vyšší poplatky pro ČT

9:41 Nehorázné. Co se skrývá za poslední peticí za vyšší poplatky pro ČT

Na poplach bije více než šest desítek významných institucí, které vyděsilo, že by se do konce roku n…