Podle místostarosty Písku Josefa Soumara se očekávalo, že radary vygenerují dostatečné příjmy nejen na svůj provoz, ale také na další výdaje města. „První propočty před více než rokem počítaly s tím, že minimálně dva úseky budou zprovozněné. Před koncem roku 2024 jsme z těch celkových osmi úseků, které měří v ORP, dostali rozhodnutím pana ministra pouze na jeden,“ uvedl pro CNN Prima News. To podle něj znamená, že očekávané příjmy z pokut se výrazně snížily a systém se může stát ztrátovým.
Proti takovému nastavení systému ostře vystupují Svobodní. Podle předsedy strany Libora Vondráčka je úsekové měření na D4 ukázkou trendu, kdy se dopravní regulace mění v nástroj pro vybírání peněz od motoristů. „Zprávu o otevření dálnice D4 kazí fakt, že je zde nainstalováno úsekové měření, které nedbá materiální stránky přestupku, neřeší bezpečnost, a jde mu jen a pouze o další kasírování řidičů,“ uvedl Vondráček.
Svobodní dlouhodobě kritizují stále rostoucí počet radarů, zejména na úsecích, kde podle nich nemají významné dopravně-bezpečnostní opodstatnění. Zároveň varují před zhoršujícími se podmínkami pro řidiče se spalovacími motory, které vedle plošného zdražování dálničních známek mohou v budoucnu čekat další restrikce v podobě plánované emisní policie.
Strana proto navrhuje, aby se změnil způsob přerozdělování vybraných pokut. „Svobodní navrhují, aby výnosy z měření rychlosti z 95 procent končily ve fondu na odškodnění obětí dopravních nehod a obce k instalaci nemotivovala nenasytnost, nýbrž jen a pouze snaha o bezpečnost provozu,“ vysvětluje Vondráček.
O tom, zda úsekové měření skutečně přispívá k bezpečnosti, nebo jde primárně o nový zdroj příjmů, se vedou dlouhodobé diskuse. Kritici varují, že pokud by motivací obcí bylo především zajištění bezpečnosti, zaměřily by se spíše na problematické úseky s vysokým počtem nehod, než na přehledné úseky dálnic.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný