Nová dálnice D4 a úsekové měření: bezpečnost, nebo skrytá daň pro řidiče?

29.01.2025 10:07 | Monitoring

Nedávno otevřený úsek dálnice D4 mezi Prahou a Pískem měl přinést plynulejší dopravu a zlepšit dopravní situaci ve Středočeském a Jihočeském kraji. Spolu s ním však byla zavedena také úseková měření rychlosti a vysokorychlostní vážení kamionů. Zatímco oficiálně má jít o opatření pro zvýšení bezpečnosti, kritici upozorňují, že hlavním cílem je spíše výběr pokut a doplňování rozpočtů obcí.

Nová dálnice D4 a úsekové měření: bezpečnost, nebo skrytá daň pro řidiče?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Podle místostarosty Písku Josefa Soumara se očekávalo, že radary vygenerují dostatečné příjmy nejen na svůj provoz, ale také na další výdaje města. „První propočty před více než rokem počítaly s tím, že minimálně dva úseky budou zprovozněné. Před koncem roku 2024 jsme z těch celkových osmi úseků, které měří v ORP, dostali rozhodnutím pana ministra pouze na jeden,“ uvedl pro CNN Prima News. To podle něj znamená, že očekávané příjmy z pokut se výrazně snížily a systém se může stát ztrátovým.

Proti takovému nastavení systému ostře vystupují Svobodní. Podle předsedy strany Libora Vondráčka je úsekové měření na D4 ukázkou trendu, kdy se dopravní regulace mění v nástroj pro vybírání peněz od motoristů. „Zprávu o otevření dálnice D4 kazí fakt, že je zde nainstalováno úsekové měření, které nedbá materiální stránky přestupku, neřeší bezpečnost, a jde mu jen a pouze o další kasírování řidičů,“ uvedl Vondráček.

Svobodní dlouhodobě kritizují stále rostoucí počet radarů, zejména na úsecích, kde podle nich nemají významné dopravně-bezpečnostní opodstatnění. Zároveň varují před zhoršujícími se podmínkami pro řidiče se spalovacími motory, které vedle plošného zdražování dálničních známek mohou v budoucnu čekat další restrikce v podobě plánované emisní policie.

Strana proto navrhuje, aby se změnil způsob přerozdělování vybraných pokut. „Svobodní navrhují, aby výnosy z měření rychlosti z 95 procent končily ve fondu na odškodnění obětí dopravních nehod a obce k instalaci nemotivovala nenasytnost, nýbrž jen a pouze snaha o bezpečnost provozu,“ vysvětluje Vondráček.

O tom, zda úsekové měření skutečně přispívá k bezpečnosti, nebo jde primárně o nový zdroj příjmů, se vedou dlouhodobé diskuse. Kritici varují, že pokud by motivací obcí bylo především zajištění bezpečnosti, zaměřily by se spíše na problematické úseky s vysokým počtem nehod, než na přehledné úseky dálnic.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Jak věřit vašemu slibu, že nebudete OPĚT zvyšovat daně?

Sice se distancujete od toho, že kvůli obraně byste jako případná budoucí vláda zvyšovali daně, ale to, že je nebudete zvyšovat jste tvrdili už i před posledními volbami. Co když jen Dvořák řekl pravdu? A mimochodem, kolik jste ušetřili u sebe? Soudě podle toho, že jste zřídili další pozice ministrů...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 10 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Přišel Fiala, vyletěly potraty. Propad porodnosti po vakcíně. Sněmovna se otřásala

20:37 Přišel Fiala, vyletěly potraty. Propad porodnosti po vakcíně. Sněmovna se otřásala

Premiér Fiala se na podzim smál, když poslanec Vladimír Zlínský vznesl interpelaci, zda vláda nějak …