České dráhy v polovině dubna vypsaly trojici výběrových řízení na dodávku elektrických souprav, motorových vlaků a vagonů. "Budu žádat zrušení. Podmínky vypsání nahrávají jednomu dodavateli," řekl E15 Ťok. Podle médií Škodu Transportation v soutěžích zvýhodňuje krátký čas na homologaci vlaků v tuzemsku a také to, že se dráhy nezavazují k odebrání konkrétního počtu souprav, nýbrž mají rozptyl od jedné po několik desítek. České dráhy kritiku odmítly. Podle ministra ale takové podmínky odrazují velké zahraniční dodavatele, píše E15.
Ťokovi se podle deníku nelíbí také to, že dráhy vypsáním soutěží ignorují plány ministerstva, které chce nové vlaky za evropské dotace kupovat samo a dopravcům je následně půjčovat. Takový plán podporují soukromí železniční dopravci. Evropská unie dá na české vlaky v příštích letech přes 20 miliard korun.
Deník připomněl, že Ťok v poslední době kritizoval také další krok vedení Českých drah, které minulý týden proti jeho vůli zaplatilo Škodě Transportation 753 milionů z loňské arbitráže v letitém sporu o dodávku 20 lokomotiv. Vedení drah svůj postup zdůvodňovalo hrozbou snížení ratingu, podle Ťoka ale nezaplacení na rating vliv mít nemuselo a dráhy měly počkat na soudní verdikt.
Server Neovlivni v uplynulém týdnu napsal, že České dráhy zaplatily arbitrážní stamiliony po tajné schůzce šéfa Škody Transportation Tomáše Ignačáka se šéfem dozorčí rady Českých drah Milanem Ferancem a místopředsedou ANO Jaroslavem Faltýnkem, který má na dráze neformální vliv. Setkání v prostorách prostějovského tenisového klubu se podle serveru odehrálo za zády ministra Ťoka i šéfa hnutí ANO Andreje Babiše.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk