Odbory: Stávka železničních zaměstnanců nehrozí, vrací se standardní jednání

03.04.2019 22:40 | Zprávy

Stávka železničních zaměstnanců už nehrozí. ČTK to řekl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Martin Malý. Reagoval tak na dnešní rozhodnutí sněmovního hospodářského výboru, který nepodpořil pozměňovací návrh Martina Kolovratníka (ANO) k vládní drážní novele, podle kterého by České dráhy nemusely zdarma uznávat jízdní výhody zaměstnancům jiných firem. Stávkový výbor, který v pondělí odbory ustavily, podle Malého ztratil svůj smysl a odbory se vrátí ke standardním jednáním s Ministerstvem dopravy o režijních jízdenkách.

Odbory: Stávka železničních zaměstnanců nehrozí, vrací se standardní jednání
Foto: ČD
Popisek: České dráhy - ilustrační foto

Režijní jízdenky, které zajišťují bezplatné jízdné, využívá přes 100 000 současných i bývalých zaměstnanců Českých drah, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a dalších železničářských institucí. Stát přitom náklady na jejich přepravu nehradí a České dráhy s nimi musejí počítat ve vlastním rozpočtu.

„Jsme velice potěšeni, jak hospodářský výbor tu situaci vyhodnotil, a nepřipustil tak ohrožení režijních jízdenek,“ uvedl Malý. Odbory byly v případě, že by výbor pozměňovací návrh podpořil, připraveny vyhlásit stávkovou pohotovost. To už ale podle Malého není aktuální a odbory se vrátí k pravidelným jednáním s Ministerstvem dopravy. K dalšímu fungování stávkového výboru, který měl za úkol jednat s poslanci, už tak podle předsedy OSŽ není důvod.

Podle Kolovratníka by jeho úprava zvýhodněné jízdné pro železničáře nezrušila. „Chystáme se na jednotný tarif a sem změny směřují. Ideálně kombinací příspěvku na dopravu a nové jednotné tarifní jízdní výhody,“ uvedl. Ve druhém sněmovním čtení vládní novely ale pozměňovací návrh už podávat s ohledem na citlivost problému nebude.

Podle odborů Kolovratníkův návrh počítal s možnou existencí režijních jízdenek v podobě pracovních benefitů. Nebyly by tak už garantovány zákonem. Na to by podle něj doplatili zejména zaměstnanci SŽDC. „Správa železnic by si tenhle benefit musela v podstatě koupit od Českých drah a následně zdanit. Stálo by to až 100 milionů korun,“ řekl Malý.

Odbory budou o režijních jízdenkách dále jednat s ministerstvem, konkrétně o podobě tarifů a jejich podmínkách pro příští roky. To je však standardní součástí pravidelných rozhovorů odborářů s resortem dopravy.

Roční jízdenka pro drážní zaměstnance v současnosti stojí 1 100 korun. Pro bývalé zaměstnance a děti zaměstnanců stojí neomezené jízdné u Českých drah 600 korun. Pro ostatní rodinné příslušníky drážních zaměstnanců stojí roční jízdenka 1 250 korun. Režijní jízdenky neplatí ve spojích, které nejsou dotovány státem a České dráhy na nich jezdí na vlastní podnikatelské riziko. To se týká trati mezi Prahou a Ostravou.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Evropská komise

Vy jste pro ni hlasoval. Vondra naopak. Kde berete tu jistotu, že je to posun k lepšímu? Skončí tak snad to zelené šílenství? Myslíte, že zvládne zastavit nelegální migraci? A k vaší poznámce, že tím, že jste pro ni hlasoval budete moci víc věcí ovlivnit vůbec nerozumím. Jakože kdybyste hlasoval pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rána pro Fialu? Tentokrát po pokusu o puč v Jižní Koreji

8:31 Rána pro Fialu? Tentokrát po pokusu o puč v Jižní Koreji

V Jižní Koreji to vře. Prezident vyhlásil stanné právo a oznámil národu, že neměl jinou možnost. Jen…