Jak píší Novinky.cz, přes Vánoce došlo k poškození německého pomníku v Jizerkách. Vandalové ho pomalovali hákovými kříži. Pomník byl po konci druhé světové války shozen z kopce, na své původní místo se vrátil v roce 2011. „Rozhodně nejsme žádní nacisté ani fašisté. Jsme Češi, kteří ale žijí v domech po Němcích. Chodili jsme do škol, které stavěli... Znovu postavením pomníku jsme chtěli poukázat na skutečnost, že v Jizerkách kdysi žili Němci a Češi vedle sebe. Vzájemně si pomáhali, protože v horách byste jinak ani nepřežili. Ano, byli to Němci, ale byli to taky obyčejní lidé jako vy a já,“ uvádí jeden z členů místního spolku, který kříž obnovoval. K úplnému odstranění barvy bude prý potřeba provést hloubkové čištění.
K pomalování pomníku měl poznámku poslanec ČSSD Jaroslav Foldyna: „Odsuzuji takový vandalismus, vandalismus nezmění minulost, je jen trapností současnosti,“ prohlásil.
Dodal: „Ten pomník je i těm kteří zahynuli v první světové válce. Pomníky si nezaslouží politici, kteří války rozpoutali a nesou za ně odpovědnost. Ale tisíce bezejmenných? I oni byli tátové, dědové, bratři, strýcové.
Tak jako odsuzuji útoky na pomníky rudoarmějců, které považuji za vandalismus těch největších slabochu, tak odsuzuji tento. Vlastenectví a národní hrdost se takto nevyjadřuje.“
Diskuze ale nebyla k pomníku tak příznivá. „Ale je nutné přijmout fakt, že novodobí náckové začali s touto rétorikou dříve, a tak se to vrací v podobě sice smutné, ale potřebné. Na druhou stranu, tento konkrétní památník je věnován sudetoněmeckým vojákům, co narukovali do wehrmachtu a padli někde u Moskvy. Takže jeho znovupostavení po zničení v 45. roce byl zase a jen náckovský počin, který si mohli stavět Němci doma, ale ne na území země, kterou chtěli zničit a vyhubit. A i jednotlivý voják může za to, kam se jeho země vydala. Tak, jako dnes volíme a 30 let vidíme jen zkázu, tak i oni mohli odmítnout. Neodmítli a hrdě šli zabíjet nás, Slovany...
„Za mě, kdo seje vítr, sklízí bouři. Spíše jsem zvědavý, jak to bude policie šetřit...“ psal například Karel Kaspri.
S tím Foldyna nesouhlasil. „My, kteří víme, kdo byl agresor a kdo válku rozpoutal a kdo ji za obrovských obětí vyhrál, my nepotřebujeme bourat pomníky,“ tvrdil. Dále v diskuzi dodal: „Ti lidé šli do války, protože museli. Pomník je ve tvaru kříže, nikoli hákového kříže, ten byl z pomníku odstraněn. Pomník vyjadřuje pietu nikoli oslavu. My jsme válku vyhráli. Přepisovači pravdy ji prohráli, oni bourají pomníky, oni jsou ti, co opět prohrají. My by jsme v pietě měli být nad věcí.“
„Moji rodiče prošli lágrem, maminka byla v Jugoslávii u partyzánů. Když přišli v roce 1945 do Varnsdorfu, nestačili se divit, jak se někteří, co celou válku seděli na prdeli a čekali, chovali k obyčejným Němcům. Proto hrdě říkám: My jsme válku vyhráli a nepotřebujeme bourat pomník těm, co ve válce položili život. I oni byli tátové a bratří. Pieta není oslava. Politici jsou ti, co si nezaslouží ani jedno ani druhé,“ zakončil svůj argument.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas