Středečním seminářem pod názvem „Aby média nelhala“, který v sídle Českého svazu vědeckotechnických společností na Novotného lávce v Praze pořádalo občanské sdružení „Nová republika“ Ivana Davida, začíná pravidelný přehled mediálních zajímavostí uplynulého týdne. „V tom jsem tak trochu namočen, kromě mě tam vystupoval i slovenský velvyslanec Peter Weiss, šéf Asociace nezávislých médií Stanislav Novotný a bývalý člen Rady ČTÚ a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Petr Štěpánek. Seminář se týkal toho, jestli média mají, nebo nemají tu moc, kterou by ráda měla. Přednesl jsem poměrně obsáhlý příspěvek opřený o tvrdá statistická data, jímž jsem se snažil dokázat, že česká média zdaleka nemají nejenom tu moc, ale hlavně důvěru občanů a z toho plynoucí moc či vliv,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Zahájil ho citací z vánočního projevu prezidenta Miloše Zemana, konkrétně části, která se zabývala průzkumem CVVM o důvěryhodnosti jednotlivých institucí, jenž ukázal, že na posledních příčkách tohoto žebříčku jsou média, neziskové organizace a církve. „Od toho jsme se odpíchli a zjistili jsme, že média mají u občanů skutečně velice nízkou důvěru. Našel jsem graf z jiného průzkumu a podle něj důvěra v české novináře od roku 2004, kdy činila 47 procent, klesla na 29 procent v předloňském roce. Naopak v roce 2004 nedůvěřovalo novinářům jen 19 procent, ale v roce 2016 to bylo 46 procent. Novější průzkum nemám k dispozici, nicméně vidíme, že poměr důvěřujících a nedůvěřujících se překlopil zcela opačně. V dalším grafu jsem ukázal, jak novináři nedůvěřují politickým institucím. Například prezidentovi důvěřuje pouze 10,7 procenta novinářů,“ předkládá mediální analytik hodně zajímavé číslo.
Prezidentovi věří přes 50 procent občanů, novinářů jen 10 procent
Jeho zajímavost vynikne o to víc, když se podíváme na zjištění CVVM z února 2018, podle něhož je důvěra občanů v prezidenta 56 procent. „Prezidentovi tedy důvěřují novináři z deseti a občané z padesáti procent. Tady je asi něco špatně. Pak jsme mluvili o tom, že média se v různých situacích, zejména předvolebních, chovají tak, že na ně lze aplikovat bonmot o ‚polibcích smrti‘, protože vždy, když někoho oblaží svou důvěrou, tak dotyčný naprosto fatálně prohraje. Bylo to dokumentováno na různých volbách, třeba na přímé prezidentské v roce 2013. Média nejvíce oblažovala důvěrou pana Jana Fischera, paní Roithovou, pana Dienstbiera a pana Schwarzenberga. Jak víme, vyhrál Miloš Zeman, který byl mediálně nejvíce otloukán. Stejně tak v roce 2018, kdy se média zamilovala do pana Horáčka, pana Pavla Fischera, pana Hilšera, pana profesora Drahoše, ale opět, co se nestalo, vyhrál zase nenáviděný Miloš Zeman. To jistě nebude náhoda,“ domnívá se Petr Žantovský.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník