„Páté video je osudné, vypadá jako film,“ říká obyvatel pařížského předměstí Saint-Denis, který se snaží prodat novinářům amatérské záběry z útoku policie ze středy dopoledne 18. listopadu. „400 eur,“ požaduje.
„Pokud jsou vidět záběry střelby a policista v temné dálce, je to za 500 eur, jinak jen zvuk je za 100 eur,“ rozhorluje se Pascal Jalabert, editor zpravodajství skupiny východofrancouzských médií Ebra, kterého cituje FTVinfo.
Působivá přestřelka začala v půl páté ráno
Jiný novinář přímo z FTVinfo Kocila Makdeche vypráví, jak ho prodejci oslovili se záběry nabízenými ve skrytu „pod kabátem“ v zákoutí ulice. Jiní se pouštějí do „podnikání“, aniž by se nějak zvlášť skrývali. Le Petit Journal natočil skupinu osob, které obchodují se záznamy otevřeně na ulici.
Okolnosti policejního útoku posilují množství a zájem o amatérské dokumenty. Působivá přestřelka mezi policisty a džihádisty zabarikádovanými v ulici Corbillon začala ve středu velmi brzy, kolem 4:30. Mnozí obyvatelé ji natáčeli na své chytré telefony, než se začaly postupně na místo dostávat kamery televizních štábů.
Někteří zveřejňují své snímky zadarmo
Amatérských záznamů ukazujících dům, kde se nacházeli teroristé, ohlušující střelbu z automatických zbraní nebo pohyby policistů, naplno využily televizními stanice od BFM-TV po I-Télé, přes Télé Matin, uvedl Le Petit Journal. To však ale neznamená, že je nakoupily, protože někteří svědci dávají své snímky zadarmo nebo je volně zveřejňují na sociálních sítích.
„Nestavíme se proti principu nakupování nějakých dokumentů,“ uvádí pro deník Le Monde Hervé Béroud, redakční ředitel BFM-TV. Přesto jeho stanice tvrdí, že od 13. listopadu zaplatila jen za dvě fotografie Ismaila Omara Mostefaie, jednoho z extremistů, který se vyhodil do povětří v hudebním klubu Bataclan. Snímky prý získala z druhé ruky. Video prý takto nepořídila žádné.
Vím, že na tom můžu vydělat peníze. Nemám jinou práci
Podle Bérouda se BFM-TV nechce pouštět do „velkolepého závodu nebo dražby“. Snímky musejí skýtat nosnou informaci. Platit za ně soukromníkům je ale dost tabuizovaná záležitost. V Saint-Denis reportér z Le Petit Journal snímá jednoho z prodejců: „Udělal jsem tvou práci. Měl jsem odvahu to udělat. Riskoval jsem svůj život,“ říká jeden z nich. Pak udává i ekonomický důvod: „Jsou tam aktuality, vím, že na tom můžu vydělat peníze. Nemám jinou práci.“
Média, která si berou menší servítky s kupováním záznamů, jsou ta anglosaská, která jsou na tyto praktiky zvyklejší. Le Petit Journal zaznamenal reportérku mluvící anglicky, která zaplatila 200 eur (5400 korun) v hotovosti poté, co sama přiznává, že už zaplatila 250 eur za čtyři jiná videa. Za pochodu z ní vypadne, že dělá pro zpravodajskou společnost BBC. Ale popírá, že zaplatila za nějaké obrázky.
Video z kavárny napadené kalašnikovy stojí 50 tisíc eur
V posledních dnech britská média zveřejnila až šokující amatérské dokumenty. Daily Mail vysílal záznamy zvnitřku Bataclanu, na kterém se objevila mrtvá těla. Odkoupil je od Daily Mirroru, který na ně získal práva. Na svém portálu ukázal také záběry kamerového systému získaného v jedné z kaváren napadených kalašnikovy v pátek večer. „Toto video nám bylo nabídnuto za 50 000 eur,“ řekl Hervé Béroud z BFM-TV. Stanice to ale odmítla, protože snímek je „šokující“.
Francouzský nedělník Journal du Dimanche informoval, že po pátečních večerních útocích mu dva svědci nabídli tři videa a tucet fotek z útoků na bar a pizzerii za 1000 eur. Mělo jít o „exkluzivní nabídku“, tedy, že by prodejci záznamy po transakci na svých zařízeních smazali.
Vydělávat peníze na neštěstí lidí je hnusné
„Hanba všem těm lidem, kteří obchodují se zoufalstvím,“ stěžuje si internetový surfař v komentáři pod reportáží umístěnou na Facebooku listem Le Petit Journal. „Vydělávat peníze na neštěstí lidí je hnusné. Pokud by tam byl někdo z vaší rodiny, udělali byste to? Hnusíte se mi,“ reagoval další. Journal du Dimanche zase odsuzuje ty, kteří on-line vydělávají na válce.
„Kdybych měl fotky, tak bych je prodal. Vzhledem k tomu, co na tom vydělá BFM-TV, TF1 a jiní, si jen beru svůj podíl,“ odsekl jeden přispěvatel ve svém komentáři na Facebooku. „Dokud budou lidé, kteří budou kupovat, budou existovat i lidé, kteří budou prodávat. To je univerzální zákon,“ tvrdí další. „Přestaňte si hrát na svaté, všichni budete přilepení k vaší velké obrazovce, až se budou zakoupená videa vysílat,“ uzavírá další podle Le Monde.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk