Na dálnici D35 a na objízdné trase se v úterý znovu tvořily velké kolony a stejné to bylo i středu. Na úsek dálnice mezi Přáslavicemi a Velkým Újezdem na Olomoucku, kde v sobotu vedrem popraskala vozovka, by se ale mohl provoz vrátit již ve středu. „V obou směrech ji otevřeme už dnes,“ potvrdil Mátl.
Za popraskáním vozovky prý stojí dva faktory: „Už jsem zjistili, proč se to stalo. Největší problém byla kombinace stáří vozovky a klimatické podmínky, tedy velká vlhkost a zároveň velká vedra. Desky se začaly tlačit proti sobě a došlo k jejich zvednutí v místech spár,“ vysvětlil šéf ŘSD.
Moderátorka Světlanu Witowská se podivovala, že by se vozovka stará 24 let tak snadno poničila. Odborníci přitom tvrdí, že praskliny na dálnicích nejsou nic nevysvětlitelného, jedná se prý o jednu z nevýhod při využití cementobetonu namísto asfaltu.
Mátl připustil, že za praskliny může i kombinace technických prvků: „Je to ale extrémní případ, který se stává ojediněle. Bohužel tady se to vše sešlo, tří dny stačily, aby došlo k rozpínání desek. Nebyly tam umístěny kluzní trny, které mají tu vozovku držet, jsou to ale ojedinělé náhlé případy. Mechanické i fyzické vlastnosti vozovky přinášejí bohužel tyto nepříjemné situace,“ krčil rameny nad špatnou prací, která by mohla v horším případě stát i životy lidí.
Nabízela se otázka, kdy naposledy proběhla kontrola nebo údržba vozovky, uvedl. Podle Mátla se déle vědělo, že tento úsek není v tomto ohledu v pořádku; zařídit, aby se situace opakovala, prý není však možné. „My víme, že tento úsek nebyl zdaleka ideální,“ řekl s tím, že podobných nedostatků je na tomto úseku celá řada. „Údržba probíhá kontinuálně, ale probíhaly pouze lokální opravy, když došlo k popraskání desek,“ řekl.
Údržba navíc neprobíhá výměnou desek, nemůže zabezpečit, aby se problém neopakoval. „To vzepření desek proti sobě se ale opravdu stane v krátkém okamžiku, je to otázka několika minut. Samozřejmě ty betonové desky proti sobě nějakou dobu pracují,“ uvedl, že problém nemusí údržba včas postřehnout.
Argumentoval také tím, že podobné nehody se dějí po celém světě. „Tohle se prostě stát může, stává se to i ve světě. Není to u nás první případ a bohužel to není ani poslední případ,“ podotkl.
Netíží ho pocit, že stav vozovky je špatný především tím, že něco zanedbali: „Nemám pocit, že bychom něco zanedbali, samozřejmě, kdyby se vozovka opravovala dříve, tak by asi situace nenastala, to je ale i na zvážení toho, kolik je finančních prostředků a jakým způsobem jsme schopni omezovat dopravu,“ pokračoval.
„Je to velké a zásadní ohrožení bezpečnosti dopravy a řidičů a vždy jde vše udělat lépe. Na druhou stranu... ty vozovky prostě takhle jsou a tak to prostě bohužel pracuje,“ dodal generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab