Pozůstalí po obětech terorismu by nás poslali někam. Dukův sekretář Badal devadesát minut poslouchal, jak máme mít pochopení pro muslimy, a pak už se neudržel

17.08.2016 21:48 | Zprávy

Tajemník kardinála Dominika Duky Milan Badal se před kamerami České televize vyjádřil k církevním sporům kolem muslimských uprchlíků. Badal na sebe v minulosti upoutal pozornost, když odmítl odlišovat islám a radikální islamismus. Varoval, že samotný islám má v sobě mocenské ambice, které jsou pro Evropu velmi nebezpečné. Religionista Ivan Štampach s ním však nesouhlasil. Došlo i na slova Tomáše Halíka a papeže Františka, kteří volají po soucitu.

Pozůstalí po obětech terorismu by nás poslali někam. Dukův sekretář Badal devadesát minut poslouchal, jak máme mít pochopení pro muslimy, a pak už se neudržel
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Kolem iráckého města Dahúk je nespočet uprchlických táborů

Islám a násilí není podle otce Badala totéž, ale v islámu jsou velmi silné tendence k násilí. „V učení islámu zaznívá teze, že má být nastolen jakýsi celosvětový mír, a to i na územích války, což jsou území nevyznávající muslimskou víru, tedy i naše země,“ prohlásil hned v úvodu Badal. Muslimské učení tedy předpokládá, že mír u nás bude nastolen, až přejdeme na islám. Pokud na něj nepřejdeme dobrovolně, můžeme k tomu být teoreticky donuceni i násilím.

„Křesťanství nikdy nehlásalo, že by se mělo šířit ohněm a mečem, mělo by se šířit zvěstováním dobré zprávy – evangelia,“ podotkl. Ve chvíli, kdy bylo křesťanství státním náboženstvím, byly křesťané myšlenky také zneužívány, ale v samotném písmu není nic o šíření víry mečem. V islámu toto najdeme a některé skupiny se této myšlenky mohou zmocnit a zneužít ji. Umírnění muslimové podle otce Badala existují, ale i umírnění muslimové se mohou radikalizovat.

Posléze odmítl, že by se ve věci islámu vyjadřoval příliš radikálně, ale představený Českého řádu dominikánů provinciál Benedikt Mohelník to viděl jinak. Od výroků svého bratra ve víře dominikána Norberta Badala se distancoval. Otce Badala to vedlo k tomu, že se podíval do díla velkého křesťanského myslitele a taktéž dominikána sv. Tomáše Akvinského, který se důrazně stavěl v Sumě proti pohanům. „Proti tomu, co říkám já, je velký teolog a dominikán Akvinský mnohem ostřejší, takže očekávám, že se pan provinciál distancuje také od Tomáše Akvinského... Mně osobně pan provinciál neřekl, v čem by má slova měla být špatná,“ zaznělo z úst hosta.

Ježíš a my s ním vítáme syrské uprchlíky

Ve studiu vystoupil také religionista Ivan Štampach, který před kamerou prohlásil, že má smysl rozlišovat islám a islamismus, protože ve svém základu jde o náboženství klidu, byť se najdou lidé, kteří myšlenky této víry zneužívají k násilnému konání.

Badal přesto trval na tom, že je třeba mít se na pozoru před nebezpečnými tendencemi v islámu, protože tam jsou. Hledat styčné body s muslimskou vírou je podle otce Badala nutné, bude to stále složitější s tím, jak naroste počet násilných útoků.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Ing. Tomáš Czernin byl položen dotaz

Podle vás Ukrajinci neztrácí víru

Ale jak byste nazval Ukrajince, kteří před válkou utekli místo aby bojovali? A my jim poskytujeme azyl. Nemyslím ženy a děti, ale co všichni ti bojeschopní muži? I Zelensky požadoval, aby se vrátili do země a bojovali, a co udělala ČR? Nic, naopak je podporujete sociálními dávkami apod., takže nemaj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Přišel čas. Jsme na křižovatce. Veleba čeká od občanů řešení

7:40 Přišel čas. Jsme na křižovatce. Veleba čeká od občanů řešení

POHLED SELSKÝM ROZUMEM „Česká republika nemá odpovídající politiky, kteří hájí a prosazují zájmy čes…