Při epidemii se ukazují rozdíly mezi školami. Někteří rodiče jsou zoufalí, a ne kvůli množství látky

24.03.2020 16:39 | Zprávy

Žáci základních škol jsou v době pandemie koronaviru již několik týdnů doma a vyučování probíhá na dálku. Mezi jednotlivými školami a jejich přístupy jsou ale obrovské rozdíly, Ministerstvo školství totiž žádná doporučení nevydalo. Množí se zejména stížnosti na práci učitelů, kteří pouze žákům na internet nasdílejí úkoly a vyžadují jejich vypracování. „Jde o výklad látky, kdy škola veškerou zodpovědnost hodila na rodiče,“ stěžuje si matka školáka z Prahy.

Při epidemii se ukazují rozdíly mezi školami. Někteří rodiče jsou zoufalí, a ne kvůli množství látky
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná učebna

Některé školy v době koronavirové krize přišly s inovativním řešením, kdy je v zásadě běžná hodina vedena on-line za pomocí videohovorů na platformách jako Skype nebo Zoom Meetings. Žáci jsou rozděleni na skupinky, které mezi sebou interagují, což jim v domácích podmínkách chybělo. „Dcera má on-line lekce a ráno jsou konzultace. Je to, jako kdyby chodila do školy,“ řekla pro Echo24 matka školáka z Prahy 6.

Ve většině škol ale taková praxe běžná není, učitelé tam žákům pouze nasdílejí úkoly na aplikaci jako Google Drive nebo jiné. Učitelé pak očekávají vyplnění zadaných úkolů, což je pro některé děti problém, a učitelskou práci tak musejí suplovat rodiče. „Jde o výklad látky, kdy škola veškerou zodpovědnost hodila na rodiče. Mám děti ve čtvrté a šesté třídě, takže se nejedná o prvňáky, u kterých bych počítala s výukou,“ postěžoval si rodič z Prahy.

A podobná situace se objevuje na množství dalších škol. „Slovní úlohy jsou sice zadány na jednu řádku, řešení ale vyjde na více stran. Moje dcera je taková, že všechny úlohy vypracovává poctivě. Přes týden seděla hodiny nad učebnicemi a musela pokračovat i přes víkend. Mám podobné reference i od ostatních rodičů, kde jejich děti také nestíhají,“ řekla matka ze středočeské obce s dcerou na prvním stupni.

Rodiče si navíc mnohdy musejí úkoly stáhnout z webových stránek, vytisknout a poté je vypracované zase naskenovat zpátky. Rodiče si také stěžují, že od učitelů pak žáci nemají komentáře k úkolům ani jinou zpětnou vazbu. „Jiní rodiče se snažili s učitelem komunikovat, ten pouze řekl, že když jejich dítě zadání nestíhá, tak to vůbec nevadí. Úlohy tam prý dává pouze proto, aby se děti neflákaly,“ byl kritický jiný rodič.

Fakt, že Ministerstvo školství nevydalo žádné jednoticí postupy a materiály, je podle šéfky Asociace ředitelů gymnázií Renaty Schejbalové logický. „Jednotný postup ani za tak krátkou dobu být nemohl. Navíc každá škola má svůj ŠVP, takže těžko lze něco sjednotit. Jako ředitelé jsme si s touto situací společně s našimi učiteli nějak poradili a věřím, že každý dělá, co může,“ řekla Schejbalová s tím, že se nebojí žádných větších výkyvů ve výuce.

Podle šéfa Pedagogické komory Radka Sárköziho je dobře, že si školy mohou samy vybrat svůj postup. Mnohé školy totiž podle něj ani nemají potřebné zázemí pro kvalitní on-line výuku. „Určitě se prohloubí rozdíly mezi žáky, kteří mají a nemají přístup k výuce na dálku – například nemají přístup k internetu nebo k notebooku. Zde by mohla pomoci vláda, ale nezaznamenal jsem, že by se někdo z ministrů snažil získat techniku pro žáky ze sociálně znevýhodněných rodin. Bohužel není obvyklé ani to, aby měli služební notebook alespoň učitelé. České školství je podfinancované a školy na to často nemají peníze,“ postěžoval si na stav školství Sárközi.

Ministerstvo školství v čele s Robertem Plagou (ANO) by podle něj mělo alespoň poskytovat školám více informací a rad. „Například ve Finsku funguje jednotný informační systém pro všechny školy, u nás v této oblasti panuje naprostý chaos. Učitelé se snaží přejít na výuku na dálku a aktivně shánějí tipy, kde se dá,“ dodal Sárközi.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: jma

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Vize

Dobrý den, zajímalo by mě, zda má vaše strana nějaké konkrétní návrhy třeba důchodové reformy nebo ekonomickou vizi, jak zlepšit naši životní úroveň? Zatím mi to přijde tak, že spíš jen kritizujete, ale s něčím vlastním nepřicházíte. Sice nemáte ve sněmovně zastoupení, ale pokud ho chcete mít, nemys...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Už i Pelíšky jsou špatně: Češi prý fandí domácímu násilníkovi

11:15 Už i Pelíšky jsou špatně: Češi prý fandí domácímu násilníkovi

Každé Vánoce se na televizní obrazovky vrací film Pelíšky režiséra Jana Hřebejka. Letos, 25 let od n…