První rozhodnutí Ústavního soudu ve věci bankovních poplatků

15.04.2014 9:46 | Zprávy

Ústavní soud zamítl první ze stížností na poplatky za vedení úvěrových účtů. Podle stížnosti klientky České spořitelny by se měla sjednotit rozhodovací praxe. O svém rozhodnutí informuje ÚS na svých webových stránkách.

První rozhodnutí Ústavního soudu ve věci bankovních poplatků
Foto: Hans Štembera
Popisek: Centrála KB se zavírá

Stěžovatelka prostřednictvím ústavní stížnosti brojila proti rozsudku, kterým byla zamítnuta její žaloba proti České spořitelně, a. s. o částku 7.200,- Kč z titulu bezdůvodného obohacení, které mělo spočívat v účtování měsíčního poplatku ve výši 150 Kč za správu úvěrového účtu. Obvodní soud jí dokonce uložil zaplatit náklady soudního řízení. Klientka dále ve své stížnosti prý uvedla, že by Ústavní soud měl do procesu rozhodování o poplatcích za vedení účtu vstoupit a sjednotit rozhodovací praxi obecných soudů, případně jim poskytnout určité vodítko.

Soudci se dnes stížností zabývali a senát Ústavního soudu vyhlásil nález, kterým ústavní stížnost zamítl.

„Ústavní soud v odůvodnění svého rozhodnutí zdůraznil, že bylo rozhodováno o ústavnosti tvrzeného zásahu do základních práv stěžovatelky v řízení před soudem, nikoli o `politice` bankovních poplatků. Ústavní stížnost ostatně nebyla spojena s návrhem na přezkum ústavnosti některého z ustanovení příslušných zákonů upravujících tuto oblast spotřebitelského práva. Ústavní soud tak posoudil otázku bagatelnosti předmětu sporu, požadavek na sjednocování judikatury obecných soudů Ústavním soudem tam, kde to nemůže učinit soud vyšší instance v soustavě obecných soudů, problematiku ústavní ochrany spotřebitele jako tzv. slabší strany smluvního vztahu a otázku náhrady nákladů řízení,“ informuje ÚS na svých stránkách.

Poplatky jsou v pořádku

Své poplatky po bankách žádá zpět více než 300 tisíc klientů. Vadí jim peníze za vedení hypotéky nebo spotřebitelských úvěrů. Soudy ve většině případů rozhodly ve prospěch bank. 

Jen za loňský rok banky na poplatcích vybraly 37,04 miliardy korun. Oproti předchozímu roku to bylo ale o 240 milionů korun méně. V hrubém se loni na poplatcích a provizích vybralo bezmála 50 miliard korun. Na údaje vyplývající ze statistik ČNB upozornil nedávno server bankovnipoplatky.com. 

Poté, co řada klientů začala chtít své poplatky zpět, některé banky tyto položky zrušily. A to i přesto, že poplatky podle nich ve sporu se zákonem nejsou, jelikož klienti vždy znají dopředu podmínky, a většinu sporů vyhrály.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dkr, čtk

Proč právě teď odvoláváte Bartoše?

Nevěřím, že je za tím fiasko s digitalizací stavebního řízení, kdyby ano, vyhodil byste ho už dřív. Proč tak najednou? A co pozitivního podle vás teď změní nový ministr? Vždyť než se zorientuje, bude problém narůstat a za rok jsou volby.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Hra nekončí. Pokračuje.“ Zeman se vrací. Kvůli „neschopné“ Fialově vládě

22:30 „Hra nekončí. Pokračuje.“ Zeman se vrací. Kvůli „neschopné“ Fialově vládě

Bývalý prezident Miloš Zeman na sobotní oslavě svých 80. narozenin uvedl, že je kvůli „neschopné vlá…