Divadelní hru Rokenrol na Hradě založenou na dvojitém fiktivním monologu napsala v roce 2008 Francouzka Aurélie Morel. Určitou mírou absurdity vzdáleně připomíná právě dramata Václava Havla, jehož nedožité osmdesátiny se blíží. Pak ji, tehdy ještě nazvanou Chateau hippie, česky Hrad hippies, uvedlo menší pařížské divadlo Theatre du Temps. „Dvacetiletá studentka Jana připravuje návštěvu Franka Zappy v čerstvě porevoluční Praze. Prezident Václav Havel je obklopen umělci, hudebníky, disidenty… zkrátka samými máničkami. Gustav, příslušník tajné policie, je přesvědčen, že pád komunistického režimu je pouhý vtip a že se zase brzy vše vrátí do normálu. Pokračuje tedy v psaní reportu o disidentech, jak má v popisu práce,“ stálo tehdy psáno v pozvánce.
Máničky tady a tam
„Víte, ve Francii viděli někteří lidé dlouho SSSR a vůbec socialistický blok jako ráj na zemi. Ještě dnes je u nás spousta obdivovatelů Lenina a Stalina. Je absurdní, že tady nosili levičáci vždy dlouhé vlasy a byli to spíš hippies, kdežto v Československu máničky bojovaly proti komunistům. Bylo zajímavé sledovat udivené reakce lidí v divadle. Většina Francouzů se totiž o dění ve střední Evropě nezajímá, takže to pro ně byla možná i první zkušenost s pádem komunismu,“ řekla Parlamentním listům Morel.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský