Zakázku v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách zadalo ministerstvo v jednacím řízení bez uveřejnění; pro užití daného druhu řízení přitom nebyly splněny zákonem stanovené podmínky. K tomuto závěru ÚOHS dospěl poprvé letos v lednu, nyní verdikt svých podřízených potvrdil i Rafaj. Resort současně uzavřel smlouvu, aniž uveřejnil oznámení o zahájení zadávacího řízení, ačkoliv podle zákona měl povinnost oznámení uveřejnit.
Ministerstvo se rozhodnutí podřídí
Ťok se s rozhodnutím seznámil už před Velikonocemi. „Takže o něm samozřejmě vím. Za mě musím říct, že to zadání bylo podle mě oprávněné, nám to velmi pomohlo, udělalo svoji roli,“ řekl novinářům před dnešním jednáním vlády. „Přestože na zákonnost toho kroku máme jiný názor než ÚOHS, tak ÚOHS rozhodl a my se mu podřídíme, nevidím v tom problém,“ dodal. Podle něj je ale i bez poradenských služeb společnosti Deloitte úřad schopen splnit usnesení vlády a zajistit výběr mýtného po 1. lednu 2017, kdy vyprší dosavadní smlouva se společností Kapsch.
Ministerstvo dopravy v rozkladu napadlo Rafajovu podjatost, vzhledem k jeho mediální aktivitě k případu, předseda ÚOHS to ale odmítl. Tento krok mimo jiné zdůvodnil dřívějším verdiktem Nejvyššího správního soudu, podle kterého je mediální prezentace pro úřady obdobného typu obvyklým standardem.
Zadáním zakázky ministerstvo dohánělo skluz
Podle Ťoka ministerstvo zadáním zakázky společnosti Deloitte bez řádného výběrového řízení dohánělo skluz v přípravě tendru na další provoz mýtného systému, který způsobily předchozí vlády. Letos v lednu navíc vyzval policii, aby prošetřila vznik dodatků k deset let staré smlouvě se stávajícím poskytovatelem, společností Kapsch. Podle Ťoka tyto dodatky znemožnily státu mít celý mýtný systém plně pod kontrolou.
Ministerstvo dopravy na spolupráci s externím poradcem spoléhalo, měl mimo jiné domluvit nezbytnou spolupráci s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch, při přechodu systému na nového provozovatele.
Ťoka už kritizoval premiér Sobotka
Postup ministra dopravy v této věci kritizoval už dříve premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který požadoval, aby se zadávání zakázek bez výběrového řízení zpřísnilo. Vypracováním přísnějších pravidel pověřil začátkem listopadu ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou (za ANO).
Ministr Ťok tehdy zakázku pro Deloitte hájil tím, že ji zadal kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017. Nevidí proto důvod věc probírat například na dnešním jednání vlády. „Já myslím, že na tom kroku není co k vysvětlování, my máme stejné vysvětlení, co jsme měli, ÚOHS rozhodl jinak,“ řekl.
Desetiletá smlouva se společností Kapsch vyprší na konci letošního roku. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk