Technologický most mezi generacemi
České letectvo stojí na prahu zásadní změny. Po dekádách provozu švédských JAS-39 Gripen přejde v následujících letech na americké stroje páté generace F-35 Lightning II. Tento krok však vyžaduje odpovídající přípravu pilotů, což je přesně úkolem nově zaváděných letounů L-39 Skyfox (původně označovaných jako L-39NG).
Bude pro Českou republiku rok 2025 lepší, než ten proběhlý?Anketa
Skyfox je nejen modernizací dosluhujícího typu L-39C, ale také generačním skokem v technologické výbavě. Nové letouny disponují full glass cockpitem, průhledovým displejem, systémem HOTAS (Hands On Throttle And Stick) a virtuálním radarem. „Skyfox je skvělý most mezi cvičným letounem a moderními stíhačkami čtvrté a páté generace,“ říká pilot-instruktor Tomáš Merta, který již na tomto stroji létá.
Výcvik na míru potřebám F-35
Podle Tomáše Merty jsou nové letouny ideální platformou pro přípravu pilotů budoucích F-35. „Systémy Skyfoxu, jako virtuální radar či datalink, učí piloty pracovat v prostředí, které je běžné pro stroje čtvrté a páté generace. To usnadní přechod na technologicky složitější F-35,“ vysvětluje.
L-39 Skyfox umožňuje například simulaci vzdušných bojů nebo práci s radarem bez přítomnosti dalšího letounu ve vzduchu. „Pilot může trénovat zachycení cíle na velkou vzdálenost, zamčení a přepad cíle pouze pomocí simulace. Tento postup šetří čas i finance, které by jinak byly nutné na nasazení více letounů,“ dodává Merta.
Vedle samotných letounů probíhá v Pardubicích výstavba nového centra pozemní přípravy. Součástí bude certifikovaný simulátor letounu L-39 Skyfox, který dodává společnost VR Group. Instalace začne v únoru 2025, provoz se plánuje na léto téhož roku.
Pilot-instruktor Ervín Ehm vidí v simulátorech zásadní přínos. „Na co jsme dříve potřebovali 150 letových hodin, dnes díky simulátorům stačí 100 hodin ve vzduchu a zbytek v trenažéru. Na pilota navíc můžeme vyvíjet větší tlak bez rizika nehody, což zvyšuje efektivitu výcviku,“ říká Ehm. Tento model výcviku, kde se kombinuje reálný let s výcvikem na simulátoru, je běžný i u pilotů stíhaček čtvrté a páté generace.
Příchod F-35 do českého letectva představuje výzvu nejen technologickou, ale i personální. Očekává se nárůst poptávky po nových pilotech, což by mohlo znamenat rozšíření současné flotily čtyř letounů L-39 Skyfox v Pardubicích.
„Skyfox je navržen tak, aby piloti zvládli přechod na letouny jako F-35 s minimem obtíží. Moderní avionika, pokročilé výcvikové systémy a uživatelsky přívětivý kokpit připravují piloty na složité operace, které je na F-35 čekají,“ uzavírá Tomáš Merta.
Připraveno na budoucnost
L-39 Skyfox je dalším důkazem technologické vyspělosti českého leteckého průmyslu. Výrobcem těchto strojů je společnost Aero Vodochody, která na zakázce úzce spolupracuje s LOM PRAHA. Projekt zahrnuje nejen samotné letouny, ale i širokou podporu – od výcvikových systémů po pozemní vybavení.
S příchodem těchto letounů získává Česká republika nejen moderní cvičnou platformu, ale také příležitost připravit se na budoucnost, v níž F-35 Lightning II sehrají klíčovou roli. Jak ukazují první zkušenosti pilotů, tato cesta je správná a dobře promyšlená. „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti,“ říká instruktor Ehm – a právě Skyfox je důkazem, že na českém cvičišti se nyní pracuje na úrovni světových standardů.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný