Peníze na silnice ale kraje nemají jisté. Proti vynaložení peněz z rezervy se minulý týden vyjádřil premiér Bohuslav Sobotka. Podle něj není rozumné na začátku roku rozpustit téměř polovinu ze čtyřmiliardové vládní rozpočtové rezervy.
Návrh Ťoka a jeho stranického šéfa a ministra financí Andreje Babiše je ke krajům štědřejší než v minulosti. Původně vláda žádala, aby ministerstvo dopravy našlo pro mimořádnou dotaci krajům zhruba tři miliardy korun, což odpovídá příspěvku resortu loni. Koncem ledna Ťok na jednání s kraji řekl, že z fondu dopravy je možné krajům přispět dvěma miliardami korun, následně částku o 500 milionů korun zvýšil.
Opačná situace panuje v otázce ochoty vládních stran přidělit krajům peníze na zvýšení mezd šoférům linkových autobusů. Řidičům nařízením vlády od ledna vzrostly minimální platy. Zatímco premiér Sobotka chce, aby vláda jednala s kraji o možnosti pokrýt tuto sumu ze státního rozpočtu, zástupci ANO byli proti. Navýšení mezd podle odhadu krajů vyjde zhruba na 800 milionů korun ročně.
Od začátku letošního roku vláda zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí. Ne všichni dopravci podle odborů ale šoférům tyto peníze v lednových výplatách vyplatili. Týká se to zejména firem působících v Jihomoravském kraji.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk