„Správa železnic každým rokem investuje přibližně jednu miliardu korun do zvýšení bezpečnosti na přejezdech. Instalace nejvyššího stupně zabezpečení proběhne letos na desítkách přejezdů po celé železniční síti. V rámci zkušebního provozu zvýšíme také počet kompozitových břeven s LED technologií, od které očekáváme výraznější snížení nehodovosti na přejezdech,“ konstatuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V letošním roce Správa železnic doplní závorami 52 přejezdů, kde byla dosud jen výstražná světla, a zároveň zvýší zabezpečení více než 70 přejezdů s výstražnými kříži, a to instalací výstražných světel nebo závor. Ve 42 případech dojde k doplnění LED osvětlení na závory.
Břevna s blikajícími LED diodami
Blikající břevna závor budí pozornost u řidičů zejména za snížené viditelnosti, kdy je doplňková signalizace na břevně zvlášť výrazná. Jde o LED diody, které se spustí souběžně se světelným zabezpečovacím zařízením daného přejezdu. Břevnové svítilny svítí přerušovaně na všech břevnech, které řidič současně vidí. Kmitočet přerušování je stejný jako u červených světel na výstražnících.
Ověření této aplikace bylo zahájeno vloni v říjnu na přejezdech Správy železnic ve Velkém Březně u Ústí nad Labem a nedaleko Křešic u Litoměřic a na dráze Čížkovice – Obrnice provozované AŽD Praha. Ověřovací provoz byl hodnocen kladně včetně vyjádření Policie ČR.
Ve zkušebním provozu byly poté LED technologií vybaveny následující přejezdy: jeden u Dolní Lutyně na trati mezi Bohumínem a Dětmarovicemi a dva mezi Studénkou a Ostravou. Další břevna s „ledkovými“ diodami se instalují například na třech úrovňových kříženích železniční trati Blatná – Strakonice se silnicí I/20 a na čtyřech železničních přejezdech v Praze – např. na křížení pražské Bubenské ulice s tratí do Kladna.
„Břevna mohou na první pohled některé řidiče zaskočit svou mohutností, nicméně jsou konstruována z dutého kompozitu tak, aby byla snadno zlomitelná, pokud zůstane vozidlo uzavřeno mezi závorami. Při nutnosti opustit přejezd navíc vozidlo dokáže oblý tvar břevna snadněji nadzvednout,“ popisuje Jiří Svoboda. Po vyhodnocení zkušebního provozu rozhodne Správa železnic o jejich případném masivnějším rozšíření na české železnici.
Inteligentní kamery na dalších místech
V polovině letošního května spustila Správa železnic provoz inteligentních kamer na dalším úrovňovém křížení silnice se železnicí. Po pilotním projektu v Úvalech u Prahy tak funguje další takový systém, který dokáže monitorovat přestupky řidičů, na přejezdu v Uhersku. Záznamy z tohoto zařízení budou pomáhat ve správním řízení vedeném proti přestupci Policií ČR. V krajním případě může neukázněný řidič přijít o řidičský průkaz.
„Jak jsme již dříve avizovali, nejedná se o represivní, ale preventivní krok, ke kterému nás vede stále vysoký počet velmi neukázněných řidičů, kteří se na přejezdech chovají riskantně. O tom, že se nejedná o skrytou šikanu řidičů, svědčí i fakt, že seznam přejezdů, na kterých budou tato zařízení fungovat, je veřejně dostupný,“ poznamenává generální ředitel Správy železnic.
Záznamy ze stávajících kamer na přejezdech dosud neumožňovaly přímo pokutovat protiprávní chování řidičů. To se nyní mění. Systém, jehož pilotní program začal v Úvalech u Prahy před více než dvěma lety, umí nejen zaznamenávat dění na přejezdech, ale výstupy z něj umožní pokutovat neukázněné řidiče. Kamerové systémy mohou být v rámci dohody a spolupráce s příslušnou obcí doplněny i o radar, který bude v době klidového režimu přejezdu zaznamenávat překročení nejvyšší povolené rychlosti při průjezdu silničních vozidel.
Popsaná technologie bude nasazena na 14 přejezdech, především na železničním koridoru mezi Pardubicemi a Ostravou, a také na vybraných regionálních tratích, například Žďárec u Skutče – Svitavy. Na nich budou kamery aktivovány ve druhé polovině července. Celkové náklady na dovybavení těchto 14 přejezdů dohledovým zařízením, a to včetně softwarového vybavení, přesahují částku pěti milionů korun.
Druhá fáze instalace těchto inteligentních kamer, ve které se vybaví zcela novým zařízením dalších 16 přejezdů po celé ČR, proběhne s ohledem na projektovou přípravu, územní řízení a vlastní realizaci do konce příštího roku.
Nejdůležitější stop mého profesionálního života
Další příležitostí, jak upozornit na celou problematiku, je celosvětová kampaň k Mezinárodnímu dni bezpečnosti na železničních přejezdech (ILCAD), do které se každoročně zapojuje i Správa železnic. Letošní ročník byl věnován střetu osobního vlaku s autobusem a následné záchraně zraněných.
ILCAD (International Level Crossing Awareness Day) vznikl v roce 2009 z iniciativy Mezinárodní železniční unie UIC. „Správa železnic chce svou účastí na této celosvětové bezpečnostní akci upozornit zejména profesionální řidiče, ale i další motoristickou veřejnost, na správné chování na železničních přejezdech. Smyslem této kampaně je minimalizovat nehody s fatálními důsledky. V rámci projektu, kterého se účastní již od roku 2010, jsme se tentokrát rozhodli zaměřit na profesionální řidiče autobusů a nákladních vozů,“ sděluje Jiří Svoboda.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový